Måste jag åka på konferens, med tanke på covid-19?

Arbetsgivaren har kallat till fysisk konferens. Visst är man sugen på att ses, bo på hotell, och äta frukostfralla ihop. Men alla kollegor vill inte – med tanke på smittspridningen. Måste man åka? Unionens arbetsmiljöexpert svarar.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Personer som klappar händer

Vi behöver fortfarande förhålla oss till myndigheters allmänna råd och rekommendationer, där Folkhälsomyndigheten just nu säger att arbetsplatser bör ”genomföra tjänsteresor, konferenser och liknande på ett smittsäkert sätt.” Det är alltså inte förbjudet att arrangera fysiska konferenser per se.

– Men man behöver också tänka på den sociala biten, att alla ska känna sig inkluderade i arbetsgemenskapen, så att inte några blir utan viktig information. Alltså hitta en form för konferens som gör att alla som ska delta också kan göra det. Arrangerar man en digital konferens kan man försöka hitta de bitar folk längtar efter, som en gemensam morgonfralla och utrymme att småprata med kollegor, tipsar Annica Hedbrant.