Får jag skaka hand med kunder nu? – Smittskyddsläkaren tipsar

Kan jag ta kunder i handen nu, med tanke på smittrisken? Och hur gör man på ett aktivitetsbaserat kontor, där man byter skrivbord flera gånger om dagen? Här är smittskyddsläkarens bästa tips vid återgång till kontoret.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 22 okt. 2021

Det är dags att damma av passerkortet till jobbet. Minns du ens vilket smart ställe du la det på?

Ja, för många  tjänstemän  var det ett och ett halvt år sedan man använda det. Man kanske har åkt in till kontoret några gånger, men inte många. Så det här känns konstigt. Nästan lite oroligt. Ska vi stå där och trängas i hissen och vid kaffeautomaten igen? Borde man ens trängas?

– Jag kan förstå att man känner en viss oro, vi har ju vant oss vid något annat under pandemin. Skillnaden nu är att många svenskar är vaccinerade mot covid-19 och har ett gott skydd mot svår sjukdom och död, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare i  region  Stockholm.

Maria Rotzén Östlund Foto: Anna Molander

Kommer smittspridningen att öka igen när vi återgår till vanliga jobbrutiner?

– Det är en bra fråga. Många är som sagt vaccinerade, även om vi vill att ännu fler ska ta vaccinet, men vi behöver nu noga följa att vaccinet verkligen har den nytta vi tror även när vi ses mer.

Som smittskyddsläkare har hon framförallt två råd i det här läget, där det främsta är att vaccinera sig.

– Det är bästa sättet att skydda sig själv och andra. Det andra är att hålla fast vid att inte gå till jobbet när du är sjuk, inte ens om du har känningar i halsen. Man ska inte sitta och snora och hosta i närheten av andra.

Och vad ska jag tänka på om jag är ovaccinerad?

– Ovaccinerade behöver fortsätta vara försiktiga och hålla avstånd, framförallt till personer i riskgrupp eller som är över 70 år.

Vi vet ju nu att covid-19 inte är ett luftburet virus, men ökar smittspridningen ändå när vi samlas inomhus? Borde vi vädra mer?

– Under pandemin lärde vi oss att människor framförallt smittades på två ställen; på arbetsplatsen och i hemmet. Det är där man umgås tätt tillsammans. Så visst är det bra att ventilera och vädra, men de viktigaste råden är fortfarande att tvätta händerna och hålla sig borta när man är sjuk, säger Maria Rotzén Östlund.

Smittskyddsläkarens 6 tips vid återgång till kontoret

Smittskyddsläkaren Maria Rotzén Östlund guidar dig, för att minska risken för smitta och smittspridning.

1. På kollektivtrafiken. Avståndsreglerna har lättats upp, men visa hänsyn och hoppa inte på bussen om du är sjuk. Sätesgrannen vill inte bli hostad på.
  2. Ta i hand och kramas. Det här är inte riktigt en smittskyddsfråga, och ingen myndighet reglerar om du ska ta i hand eller inte. Men visa lite extra hänsyn i början, och fråga den du möter hur hen vill göra, om ni ska skaka tass eller hälsa med armbågen.
  3. På aktivitetsbaserat kontor där du byter skrivbord. Risken att smittas av covid-19 via ytor är minimal, så du behöver inte oroa dig för att använda samma tangentbord som en kollega använde tidigare. Däremot är det såklart trevligt om man torkar av skrivbord och tangentbord innan man går.
  4. I trånga kontorslandskap. En del företag har skurit ner på kontorsytan under pandemin, och sitter nu trängre. Så om du känner att du börjar få förkylningssymptom, hosta i armvecket och gå hem.
  5. I lunchmatsalen. Fortsätt med god handhygien. Tvätta händerna och använd alcogel. Det är ett bra sätt att förhindra smittspridning av flera sjukdomar, även vanliga förkylningar.
  6. Vid kaffeautomaten och kopiatorn. Här behöver du inte heller oroa dig för smitta när du trycker på knappar. Men tvätta hellre händerna en gång för mycket än en gång för lite. Och visst är det bra att ha en flaska alcogel bredvid apparaten.