Få flyt på distansjobbet – 13 tips

Det har länge pratats om distansjobb, men nu, i coronans spår ser forskarna ett trendbrott. Christer Karlsson, professor i företagsledning, menar att så mycket som 20 procent kommer att fortsätta jobba på distans även när krisen lagt sig.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Få flyt på distansjobbet

Så här i corona-tider gapar många kontor tomma, framförallt  tjänstemän  sitter hemma och jobbar. Visst finns det problem kring detta, som ryggsmärtor, ett himla mejlande eller barn som spiller mjölk över tangentbordet medan du har konferenssamtal. 59 procent av hemmajobbarna säger att deras arbetsmiljö har försämrats sedan de flyttade hem kontoret, visar en undersökning från Unionen. Och mer än var tredje menar att på sikt kan det medföra risk för ohälsa, men just nu får vi alla göra det bästa av situationen. Och många har även insett fördelarna med distansarbetandet, och kommer inte att återgå till kontoret på heltid.

– När jag har pratat med företagsledare om hur de ser på framtiden bedömer de flesta att åtminstone 20 procent av dem som blivit distansarbetare kommer att fortsätta vara det, säger Christer Karlsson, professor i företagsledning vid Copenhagen Business School.

Det har ju pratats om distansarbete länge, men faktum är att det har utövats i relativt liten skala. Men nu tror forskare alltså att vi ser ett trendbrott.

– Det finns ett uttryck som heter nöden har ingen lag. Människor har generellt svårt för förändring, men en rejäl kris kan göra att vi tvingas ställa om. Effekten blir att både enskilda personer och företagen inser fördelarna med det ”nya” sättet att jobba. 

Alla har såklart inte möjlighet att jobba på distans, men ja, för den som kan är fördelarna exempelvis att det är lättare att få fokus hemma på kammaren än i ett stimmigt kontorslandskap. Det finns också en miljövinst i att vi inte reser lika mycket till och från kontoret eller möten på annan ort.

– Det har varit svårt att få folk att avstå från resor av rena miljöskäl, eftersom vinsten för en själv inte är så påtaglig. Men det blir nog lättare nu, när folk inser att restid är spilltid. Du får mer fritid när du drar ner på resandet, säger Christer Karlsson. 

Och när du väl har fått fart på dina digitala nätverk kan du få god hjälp och support.

– Allt fler upparbetar vidsträckta nätverk, där de kan få tillgång till kompetens från hela världen. Jag själv har exempelvis ett projekt vid Cambridge University med 20 forskare från hela världen. Vi kan ses max två gånger om året, men nu kan vi ha digitala möten nästan varje månad.

Så får du flyt på distansjobbandet 

Distansjobbandet är både effektivt och utmanande, men nödvändigt just nu. Här är tipsen på hur du får det att flyta på bättre.  

  1. Se till att du har det du behöver. Ju mer det är på arbetsgivarens villkor du ska jobba hemma, desto större ansvar har arbetsgivaren att se till att du har de arbetsredskap du behöver i hemmet. Det är lätt att tänka på fysiska saker som tangentbord, mus och skärm, men du kanske även behöver en utbildning i digitala verktyg som Teams och Trello.
  2. Fixa en arbetsplats. För att jobb och fritid inte ska flyta ihop helt är det bra att ha en dedikerad arbetsplats som signalerar att ”nu är det dags att jobba.”
  3. Ställ klockan. Kliv gärna upp i vanlig tid och klä på dig, sovmorgnar och dresscode morgonrock kan lura hjärnan att gå in i semester-mode.
  4. Gå till jobbet. Att aktivera kroppen är lika viktigt nu som annars. Du kan börja ”gå till jobbet” genom att starta dagen med en morgonpromenad, och sedan återvända hem för att arbeta. På samma sätt kan man ”gå hem” när man är klar för dagen.
  5. Strukturera dagen. Fundera på vad du behöver eller vill hinna få gjort idag. Sätt inte orimligt höga krav på dig själv. Ta höjd för att det kan komma in nya eller andra arbetsuppgifter under dagen, dessutom behöver du hinna ta pauser.
  6. Checka av med chefen. Stäm regelbundet av med chefen om din arbetsbelastning, även när du jobbar på distans ska den vara rimlig.
  7. Variera dig. Lägg upp dina arbetsuppgifter så att du inte sitter och stirrar in i skärmen hela dagen. På kontoret är det vanligt att man hämtar kaffe, går på möten, träffar en vän på lunch etcetera.
  8. Unna dig fullt fokus. När du vill få något gjort, stäng ner mejlen och stäng av ljudet på mobilen och ge dig själv fullt fokus. När hjärnan har blivit trött, kan du variera med andra arbetsuppgifter som mejl och telefonsamtal. Ta bensträckare, det är inte slöseri med tid, utan vinst i effektivitet.  
  9. Lova att luncha. Det är lätt hänt att lunchen (om man inte sitter på café och jobbar) blir tre mackor vid diskbänken. Bestäm en tid då du har lunch, gå ut och köp en sallad eller ta fram en ”matlåda” från gårdagskvällens middag. Kanske kan du och någon annan distansjobbare mötas i parken?
  10.  … och minns mellanmålen. Även de är energigivande.
  11. Ta en telefon-tur. Vid vissa möten måste man anteckna intensivt, medan andra går fint att ha medan du tar en promenad. Det får dig att kvickna till.
  12. Stunder av småprat. Underskatta inte vikten av det sociala. Digitala möten är ofta effektivare än fysiska, vilket är bra. Å andra sidan fyller småpratet också en viktig funktion. Det bildar ett kit, knyter relationer och föder kreativa idéer. Så i brist på ses-stunder, boka fika med kollegor och kunder, IRL eller digitalt.
  13. Tack och hej. Om du har möjlighet, packa undan dina arbetsredskap när du är klar för dagen.