5 distans-vanor att ta med till kontoret

På väg tillbaka till kontoret? Ta med dig några goda vanor från hemma-jobbandet – för bättre balans och produktivitet.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
5 distans-vanor att ta med till kontoret

Hemmajobbar-vanor att inkorporera på kontoret

  1. Sätt en intention för dagen. När det spelar mindre roll exakt när och var du jobbar så har många gett upp time management-försöken, och istället börjat sätta en intention för dagen. Vad vill och behöver du uppnå idag? Ett enkelt sätt att öka tillfredsställelsen när du stänger datorn för dagen. 
  2. Ta faktiska pauser. Det är lättare att ta välbehövliga pauser hemma. Ta med vanan till kontoret. Gå ut på en kort promenad, köp en latte, ring en kär vän i fem minuter. Något som helt kopplar bort dig från jobbet. Det får hjärnan att slappna av, gör dig mer kreativ och ökar förmågan till fokus.
  3. Fortsätt med digitala möten. Att springa mellan möten tar tid. Vissa, som avstämningsmöten, går lika bra att köra i det effektiva digitala formatet. Ja, en del kan du säkert till och med dra ner till en chatt-diskussion.
  4. Lägg in mötesfria dagar. Digitalt blev det så tydligt; vi orkar inte sitta i möten många timmar per dag. Därför började vissa ha mötesfria dagar eller halvdagar. Kan du ha ambitionen att ha mötesfria måndagar eller fredagar? Det ger dig möjlighet att få mer gjort innan och efter helgen.
  5. Digitalt istället för papper. På kontoret är det lätt hänt att skriva ut en massa saker i onödan. En vana många vant sig av de. Fortsätt så, och spar in på pappret.

Vilka vanor tar du med dig? Skriv gärna och berätta!