Unionen slår medlemsrekord – igen! Nu över 675 000 medlemmar

Unionen, Sveriges största fackförbund i det privata näringslivet, fortsätter att växa och har nu över 675 000 medlemmar. – Vi är större än någonsin och behåller ställningen som Sveriges största fackförbund. Det ger oss styrka vid förhandlingsbordet i vårens avtalsrörelse, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

2020-01-09

Vid årsskiftet var över 675 000 personer medlemmar i Unionen. Av dem var strax över 566 000 yrkesverksamma, vilket är en ökning med 15 000 yrkesverksamma medlemmar under år 2019.

– Det är naturligtvis väldigt positivt att vi växer och att alltfler tjänstemän upptäcker värdet av att vara medlem i Unionen. Det visar att medlemskapet är attraktivt och relevant, säger Unionens förbundsordförande Martin Linder.

Under våren är det dags för Unionen att förhandla fram nya villkor i medlemmarnas kollektivavtal .

– Vi är större än någonsin. Det ger oss stryka vid förhandlingsbordet i vårens avtalsrörelse , säger Martin Linder.

– Genom att vi är stora kan vi också påverka politiker, beslutsfattare och arbetsgivare, och på så sätt driva på för ett ännu bättre arbetsliv för våra medlemmar, säger Martin Linder.

Unionens medlemsantal i siffror

Antal medlemmar den