Sexuella trakasserier av HBTQI-personer på arbetsplatsen

6 augusti kl 12.00

Om seminariet

Är det okej att gå ut ur ett rum med en dålig känsla i magen? Har du behövt ta emot en ovälkommen gest från en kund, kollega eller chef? Har du hört kommentaren om att du som lesbisk bara inte träffat ”rätt” man ännu? Ska du behöva undvika den vänskapliga padelmatchen på jobbet för att slippa obekväma situationer i omklädningsrummet?

Skiljer sig upplevelser för HBTQI-personer jämfört med de personer som lever heteronormativt? Vart kan du vända dig för att få hjälp och vad kan du göra när du ser att någon blir utsatt för trakasserier?

Vi tar ett intersektionellt perspektiv för att ta reda på vilka strukturer som styr och hur maktobalansen påverkar hur vi ser på sexuella trakasserier.

Deltagare

Lina Andersson
Utredare jämställdhet och mångfald, (Unionen)

Magnus Haglund-Lindner
Moderator

Andra seminarier

4 augusti kl 12.00

Är inte läggning och identitet frågor som är privata? Vad har HBTQI-frågor med facket att göra?

5 augusti kl 12.30

Vad är en diskriminerande handling och hur drabbas HBTQI-personer av diskriminering på arbetsplatsen och vad kan du göra om du blir utsatt?

5 augusti kl 13.30

Hur ser inkluderingen ut på arbetsmarknaden ut idag? Professor Mats Hammarstedt går igenom sin forskning om HBTQI-personer på arbetsmarknaden.

6 augusti kl 13.00

Hur ska vi nå ett arbetsliv där acceptans, inkludering och öppenhet inte bara präglar arbetsmiljön – utan är en hygienfaktor på alla arbetsplatser?

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg