Permittering av kabinpersonal på SAS gäller inte Sverige

Under den pågående pilotstrejken på SAS har bolaget varslat att de ska permittera runt 1000 anställda från 1 maj. SAS agerande gäller enbart i Norge och inte i Sverige.

Sedan fredag 26 april strejkar piloterna på SAS för förbättrade arbetsvillkor. Det påverkar även kabinpersonalen.

Under tisdagen meddelade SAS att företaget nu permitterar c:a 1000 anställda till följd av den pågående pilotstrejken. Merparten som berörs är kabinanställda och permitteringen gäller enbart Norge. För medarbetare i Sverige har vi ett gällande kollektivavtal vilket innebär att fredsplikt råder för både anställda och arbetsgivare och den typen av permittering som nu görs i Norge är därför inte möjlig.

Om du är medlem och omfattas av SAS-klubben kan du vända dig till dina förtroendevalda med ytterligare frågor och funderingar alternativt ringa till Unionens Rådgivning på 0770-870 870 (OBS! stängt 1 maj).

För ytterligare information om den aktuella strejken hänvisar vi till SAS respektive Svensk Pilotförenings hemsidor.