Hur jobbar du, Yoga Girl?

2017-10-09

Hon har tre miljoner följare på sociala medier och en halv miljon som prenumererar på hennes pod. Hon toppar Forbes lista över världens mäktigaste influencers inom segmentet fitness. Träffa svenska yoga-stjärnan och entreprenören Rachel Brathen Yoga Girl!

Rachel Brathen är 29 år och leder ett internationellt företag med nära 40 anställda från sin bas på Aruba i Karibien. Verksamheten är yoga: på stranden, på sup-brädor, i yoga-studior över hela världen och inte minst på Instagram. (Sup står för stand up paddle.)

Ny medlemsförmån: Gå rakryggad genom arbetslivet och yoga på jobbet med Yoga Girls oneOeight - läs mer om det här!

- Det blev mer resor innan jag fick barn, då kunde jag göra 40 resor på ett år, säger Rachel Brathen som för närvarande håller på att starta upp en yoga online-plattform i samarbete med företaget oneOeight.

I studion på Aruba hålls 25 klasser i veckan, ett yoga-retreat i månaden; där spelas podden in, ett avsnitt i veckan och därifrån förvaltar hon varumärket, Yoga Girl.

 Just nu har vi en specialjour för dig som är entreprenör, egenföretagare, egenanställd eller anställd hos ett bemanningsföretag, ring och få svar på dina frågor!

Enligt Forbes, som nyligen placerade Yoga Girl i topp på listan över världens mäktigaste influencers inom segmentet hälsa, kostar det minst 25 000 dollar att för ett enda omnämnande i ett av Rachel Brathens inlägg på Instagram. Hur gick det till? Enligt henne själv, genom att ta en dag i sänder och göra sin grej, på sitt sätt.

Privat och professionellt

För Rachel Brathen är gränsen mellan det professionella och det privata tunn, åtminstone när det handlar om vad hon delar med sig till sitt community (som hon hellre säger, än "följare") på Instagram. 

Ett par gånger om dagen publicerar hon yogabilder, ”händelser” (filmer) eller bilder från livet på ön - till sina karakteristiskt personliga, och ja, rent utav privata texter.

När man frågar de som redan följt Yoga Girl i några år är det få som tycker att det är konstigt att miljoner människor över planeten numer även följer hennes bebis, Lea Luna, på daglig basis, och vet att hon är vaken lite för mycket om nätterna. Den här firman jobbar helt enkelt med livet, snarare än med traditionell marknadsföring. Det läget är bara att gilla.

- Fast Instagram ser jag inte som ett jobb. Det är bara något jag gör, där jag är just då. Det är säkert annorlunda om man spelar en roll som ”bloggaren” eller ”modemänniskan”. Jag är bara mig själv, därför känns det inte som att jobba när jag uppdaterar Instagram.

Liten piil

Visuellt och "instant"

Rachel Brathen hade ingen strategisk plan med sitt sociala medieval när hon drog igång kontot för fem år sedan. Instagram var bara ett medium hon gillade och använde för att hålla kontakt med familj och vänner och en del av turisterna som kommit på hennes yogaklasser på stranden.

- Det är en så okomplicerad plattform. Det är visuellt, enklare att dela och enklare att ta in än till exempel Facebook. Och Twitter har blivit så tråkigt. Sedan gillar jag att det är instant – det här är just nu! Inte förra veckan eller förra månaden. Det här är vad jag vill dela nu!

Drömjobbet på paradisön

Rachel Brathen växte upp på Lidingö, utanför Stockholm, men drog till Latinamerika redan som 18-åring och livnärde sig under några år på typiska turistortsyrken som att vara servitris, bartender och i stå kassan på en dykbutik.

När hon fick jobb som yogainstruktör vid ett hotell på den karibiska paradisön Aruba var drömmen nära: att kunna leva på att yoga och låta det finansiera hennes vidare resor. Men hon vågade aldrig riktigt tro på att det skulle funka. Därför kom det lite som en chock första gången hon insåg att det fanns ett intresse av henne som yogalärare även bortom turistgrupperna på Aruba.

- Det var en ögonöppnare för mig. Jag var i Florida och började googla runt för att se om det fanns någon studio jag kunde hyra in mig på. Ingen ville ta in mig. Ha ha! En random människa utan referenser!

Till slut var det ändå en liten studio långt ut i en förort som var beredda att låta Rachel Brathen hålla en yogaklass hos dem, berättar hon.

- ”Du får köra mitt på dagen och vi tar 80 procent av alla intäkter”, sa de. Ok! Hur många som skulle komma, fem-tio kanske?

Rachel Brathen var nöjd med att få ett utrymme och gjorde ett inlägg om det på Insta. Det kom 50 personer till den lilla yogastudion – som rymde 30.

- Folk la ut sina mattor i entrén, i den lilla butiken, överallt. Jag var så nervös att jag höll på att kräkas. Och så var det en tjej där som berättade att hon hade suttit i bilen i fem-sex timmar för att komma till min yogaklass. ”Jag är så imponerad av dig och det du gör”, sa hon. Jag fattade ingenting. Hon hade ju aldrig träffat mig förut!

Efter den upplevelsen insåg Rachel Brathen att det här kunde funka. Hon kunde använda Instagram för att bygga en bas för sina klasser - överallt dit hon ville resa. Det var 2013.

Nobbar de stora sportmärkena

Inom bara något år hade hon en följarskara på 10 000-15 000 som följde hennes dagliga updates. Ibland kom 50 ibland kom 100 personer till hennes klasser, vart hon än reste över världen. Det var då det.

- Nu har det blivit en helt annan grej. I dag jobbar vi med stora konsertarrangörer som tar in över 1000 pers till varje tillfälle. Den typen av evenemang kan jag inte göra själv, med ljud, ljus och säkerhetspersonal.

Med en sådan rockstjärnestatus får Rachel Brathen förfrågningar om samarbeten, också från de största sportmärkena, som hon hittills dock konsekvent nobbat. Samarbetet med oneOeight är något annat, Rachel Brathen var själv med att grunda online yoga-plattformen. 

Livet som affärsidé

Den här lyckliga Instagramhistorien har dock inte bara gått upp, upp, upp hela tiden. För ett par år sedan, tappade Yoga girl-kontot omkring 100 000 av sina följare i ett slag, efter att Rachel skrivit långa, känslosamma inlägg om den sorg som drabbat henne när en vän plötsligt gått bort, nästan samtidigt som hennes mormor och hennes hund.

Det var en tung tid, berättar hon, men att hon delade med sig av det på Instagram ångrar hon inte.

- Det var som att köra hela mitt community i en tvättmaskin! Jag har mycket hellre hundra människor som är genuint intresserade av det jag gör än 100 000 som bara vill se en tjej i bikini. Och det visade sig att den här tvätten var bra för varumärket också!

Antalet följare ökade snart ännu snabbare än tidigare, vilket stärkte Rachel i att våga vara sig själv, och uttrycka det hon känner i stunden, på Instagram. I dag är varumärket Yoga girl synonymt med den öppenhet som Rachel Brathen delar med sig av. ”Äkthet” är ett nyckelord i all kommunikation kring företaget. Därför finns också en logik i att miljoner människor över hela världen följer Rachels bebis.

Är det vad som krävs för att slå igenom och bli en influencer på sociala medier, att så fullständigt öppet dela sitt liv?

- Om du "vill bli en influencer" tror jag att du ska börja med att tänka tvärt om. Istället för att tänka vad du måste göra för att bli framgångsrik, tänk: vad har jag redan i mig och i mitt liv som jag kan ge? How can I be of service? Jag ser alldeles för många unga tjejer som fastnar i att det de kan ge på Instagram är att vara snygga. Men det funkar inte att vara ens den snyggaste och smalaste, du måste ge innehåll, inspirera!

Peace and love (not)

Det där har hon erfarenhet av, säger Rachel Brathen, för i början vad hon också där och försökte ge en bild av perfektion. Hon trodde att det var så hon måste göra för att få fler följare och kunna fortsätta sitt drömliv, att resa och yoga.

- Varje dag la jag upp ett supersnyggt foto från stranden där jag stod i en perfekt position och så försökte jag skriva något riktigt vist och djupsinnigt. Det var en ganska jobbig ram att försöka passa in i. En dag hade jag bråkat med min kille och skulle ändå skriva något vist om peace and love. Nej, det här funkar inte!

Hon använde samma perfekta, vackra bild men bytte texten till något helt annat. Och det var då allt tog fart.

- Jag skrev typ: ”Det här är så jävla jobbigt!” Och fick genuin respons. Jag fick kommentarer som betydde något, folk började dela med sig av sina erfarenheter, tackade och skrev att de kände igen sig. Jag fick massor av kärlek helt plötsligt och många fler följare. Det fick i sin tur mig att se ljusare på min situation, och att jag insåg att jag kunde vara ärlig och uppriktig i allt. Nu vet jag att det inte går att göra på något annat sätt. Det här är jag.

 

Hur jobbar du själv? 

Arbetsmarknaden förändras. Idag arbetar allt fler utan att vara anställda och med yrken som inte fanns för bara några år sedan. Alla dessa nya anställningsformer gör det svårare att hålla koll på vad som gäller från fall till fall.

Just nu har Unionen en specialjour som du, som jobbar som entreprenör, egenföretagare, egenanställd eller anställd inom bemanning kan ringa för att få hjälp att hitta rätt.

Där kan du också få hjälp att räkna ut hur mycket du behöver dra in i timmen för att få ut en lön som räcker för både semester och pensionssparande. 

  Ta mig dit nu!

 

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Ja Nej