Bli medlem. Bästa svaret på alla dina jobbfrågor!

Som medlem har du alltid någon att vända dig till om du har en enkel fråga eller ett svårare problem i arbetslivet. Känn tryggheten i att få svar du kan lita på och styrkan av 700 000 andra i ryggen om det skulle behövas.

Bli medlem - 3 mån gratis

Fråga om allt från arbetsbrist till övertid

Hur lång uppsägningstid har jag? Vad ska jag tänka på inför lönesamtalet? Måste jag svara i jobbmobilen på helgen? Hur fungerar korttidspermittering? Hur mycket övertid får jag jobba? Kan jag bli uppsagd under föräldraledigheten?

Det bästa svaret på dessa och alla andra frågor i arbetslivet är att vara med i Unionen. Vi är experter på villkor och rättigheter och ger snabba och säkra svar på alla frågor, oavsett var i arbetslivet du är. Hela vägen från ingångslön till pension.

Svaret är ett samtal bort

Finns det en Unionenklubb eller ett arbetsplatsombud på jobbet kan hjälpen finnas i form av en förtroendevald kollega i rummet bredvid, som bäst vet hur det fungerar på just er arbetsplats och enklast kan göra något åt det som inte fungerar. Annars svarar alltid våra pålästa fackliga rådgivare via e-post och telefon alla vardagar. Varje år hjälper de till med hundratusentals frågor om rättigheter och villkor i det privata arbetslivet, så känn dig trygg med att få ett svar du kan lita på.

bli medlem nu

Förhandlingshjälp vid tvister

Om den enkla frågan utvecklar sig till ett svårare problem på jobbet kan du som medlem få råd och stöd i ärendet, av Unionenklubben eller ombudsmännen på någon av våra 24 regionkontor över hela landet. Samma sak om det ska genomföras en uppsägningar eller en omorgansation, då behöver arbetsgivaren förhandla med Unionen och du får hjälp att bevaka dina intressen så allt går rätt till.

Ju större fackförbund desto starkare stöd och som medlem i Unionen har du styrkan från 700 000 medlemmar i ryggen – ända till domstol om det skulle behövas.

Vår idé är vår styrka.

Unionen är fackförbundet för alla tjänstemän i hela det privata arbetslivet. Alla utbildningar och alla befattningar, på alla nivåer och i alla former. Den idén är vår styrka och gör oss till Sveriges största fackförbund. Tillsammans med oss kan du växa i karriären vare sig du är ekonom, brinner för jämställdhet, blir chef eller egenföretagare, eller helt enkelt vill vara med och ha inflytande i samhällsdebatten.

För din skull. Och alla andras.

Som medlem får du personliga tjänster och förmåner du själv har nytta av och som hjälper dig förbättra lönen, kompetensen, arbetsmiljön och allt annat på jobbet. Samtidigt bidrar du och 700 000 andra till styrkan som gör att vi tillsammans kan driva på för ett tryggt, utvecklande och hållbart arbetsliv för alla. På varje arbetsplats och i hela det privata arbetslivet.

Inkomstförsäkring ingår – ett tryggt tillskott till a-kassan

Om du blir arbetslös och är med i en svensk a-kassa kan du få arbetslöshets­ersättning, men aldrig mer än 80 % av ersättningstaket på 33 000 kr/mån. Efter 100 dagar sänks taket till 27 500 kr/mån. Det blir ungefär 18 480 kr/mån respektive 15 400 kr/mån efter skatt.

Allt du tjänar över 33 000 kronor är pengar som  a-kassan  inte ersätter – men om du dessutom är medlem i Unionen kan du få ett extra tillskott genom vår inkomstförsäkring.

Inkomstförsäkringen ingår alltid i ditt medlemskap och kompletterar din ersättning upp till 80 % av din inkomst upp till 60 000 kr/mån före skatt. Den här ersättningen från inkomstförsäkringen kan du få ut i 150 ersättnings­dagar, ungefär 7 månader, även under tid då du får ett eventuellt aktivitetsstöd.

Har du en inkomst över 60 000 kr/mån eller vill öka antalet ersättningsdagar kan du teckna vår tilläggs­försäkring.

Ansök om medlemskap direkt!

Du får många fördelar som medlem i Unionen

Här är tre av dem:

1. En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan

A-kassan ersätter inte det du tjänar över 33 000 kr. Med vår inkomstförsäkring kan du tillsammans med a-kassan, få behålla upp till 80 % av din tidigare lön. Använd gärna vår Inkomstberäknare för att se vad du tjänar på vår Inkomstförsäkring!

2. Hjälp vid löne- och utvecklingssamtal

Vi ger dig råd och stöd när det är dags för lönesamtal och utvecklingssamtal . Lönesamtalet är årets viktigaste möte för dig och din lön. Med hjälp av lönestatistik och lönecoachning kan vi hjälpa dig komma väl förberedd till ditt lönesamtal och öka dina möjligheter att få gehör för dina krav.

Utvecklingssamtal, som du bör ha en gång om året, är till för att utveckla dig som medarbetare och företaget som helhet. Att komma väl förberedd till dessa samtal är minst lika viktigt som inför lönesamtalet. Självklart hjälper vi dig med det också!

3. Rådgivning, rätts- och förhandlingshjälp

Ibland kör det ihop sig. Ibland kommer man inte överens. Ibland hopar sig molnen vid horisonten. Men det är lugnt - som medlem får du råd och stöd när det uppstår problem och tvister på arbetsplatsen.

Frågor och svar - om Unionen:

Ansök om medlemskap här!

Råd och stöd på webben

Ett smart första sätt att få bättre koll på regler och villkor i arbetslivet: kolla under Råd stöd här på unionen.se