Medlemsrådgivning

Som medlem i Unionen har du alltid någon att vända dig till oavsett om du har en enkel fråga eller skulle hamna i en knivig situation på jobbet. Rådgivarna finns tillgängliga för att svara på dina frågor, ombudsmännen hjälper dig att ta förhandlingen och juristerna kan ta ditt fall ända till domstol om det skulle behövas. Med en Unionenklubb på din arbetsplats har du hjälpen nära, och kan få stöd att driva de frågor du brinner för.

Alltid någon att fråga

När du har fullt upp på jobbet kan det vara svårt att känna till alla lagar och rättigheter som gäller i arbetslivet. När du är medlem i Unionen håller vi koll åt dig, vi är helt enkelt experter på dina rättigheter och villkor i arbetslivet.

Unionens rådgivare är aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller mejl. Varje år besvaras cirka 140 000 medlemsfrågor via mejl och telefon.

Medlemsrådgivning

Unionen på ditt jobb

Med styrkan av över 640 000 medlemmar finns Unionen ute på många arbetsplatser. Det är kollegor och medarbetare som valt att vara med och påverka där de har störst inflytande - den egna arbetsplatsen. På många arbetsplatser finns en Unionenklubb eller ett arbetsplatsombud , helt enkelt en Unionenrepresentant som är expert på just din arbetsplats.

Logga in och hitta din kontaktperson på arbetsplatsen

Red ut problem

Ibland kommer man inte överens. Om du och din arbetsgivare inte lyckas lösa en fråga -  till exempel gällande lön eller anställningsvillkor - och det uppstår en tvist, kan vi ge dig den hjälp du behöver. Genom Unionens förhandlingshjälp finns en möjlighet att lösa konflikter och reda ut olika åsikter mellan dig och din arbetsgivare. Över hela landet finns regionala ombudsmän som dagligen förhandlar med arbetsgivare och driver medlemmars ärenden.

Vägen till förhandlingshjälp

Om det krisar

Om det går så långt att tvisten inte lyckats lösas genom en förhandling av Unionens ombudsmän kan det i vissa fall ge dig möjlighet att få ditt ärende prövat i domstol. En stab med skickliga arbetsrättsjurister kan driva ditt ärende om det skulle krävas.

Läs mer om juridiskt stöd och rättshjälp