Lika delar hotell och bostadsrätt

I ett industriområde i Bromma ligger en helt ny typ av hotellboende. På Botell Volta kan man köpa rummen och hyra ut dem som hotellrum när man inte är på plats.

Text: Mattias Dahlström

Ovanför huvudet går ett plan ned för landning på Bromma flygplats, till höger i ens synfält ligger en cementfabrik, till vänster ett gult tegelhus som tidigare var elektronikföretaget Voltas fabrik. Ulvsunda industriområde i Bromma i Stockholm kan tyckas vara ett udda ställe för ett hotell. Eller ett ”botell” som verksamheten i det gula, vackra huset ett stenkast från Voltafabriken kallas.

Botell Volta var tidigare personalboende för anställda vid fabriken, men har av fastighetsutvecklingsföretaget Sisyfos förvandlats till ett nytt slags hotell. Eller ett nytt slags permanent boende. För det är ett slags mellanting. På Botell Volta kan man köpa rummen, där de flesta är mellan nio och lite över 30 kvadratmeter, antingen för att bo i själv eller för att hyra ut som ett vanligt hotellrum.

Botell Volta har byggts i elektronikföretaget Voltas gamla personallokaler.

– Du kan välja mellan två olika avkastningsmodeller, förklarar Ella Bringle, projektledare för Botell Volta. Har du för avsikt att bo här själv kan du välja den rörliga modellen och får 60 procent av intäkterna och får bo här under upp till fyra månader av året. Under resten av året hyrs lägenheten ut av hotelloperatören Forenom. Det fungerar lite som att äga en timesharelägenhet eller en fjällstuga. Skillnaden är att i de fallen så är det renodlat semesterfokus, här har vi mer fokus på folk som behöver komma till storstaden.

– Den andra avkastningsmodellen riktar sig mer till de som kanske inte tänkt sig att själv bo i lägenheten utan mer ser den som en ren investering. Då kan man välja en garantimodell, där vi garanterar en fyraprocentig avkastning på köpesumman efter erlagd brf-avgift. Då sitter du säkert i båten.

Organiserad version av Airbnb

Botell Volta känns, med sin sobert inredda lobby och ganska välförsedda minilägenheter till rum, just också som ett mellanting mellan hotell och permanent boende. En ganska naturlig reaktion på de senaste årens allt större överflyttning från traditionellt turist- och affärsreseboende som hotell och vandrarhem till privat uthyrning á la Airbnb.

– Det här är som en organiserad version av Airbnb, där all uthyrning går genom operatören, vilket är ett sätt att behålla kontrollen över flödet på vilka som checkar in och ut, förklarar Bringle. Det blir mer ordning och reda och tydligare ansvarsfördelning. Plus att vi har ett helhetskoncept som gör att lägenheterna håller samma standard genom hela huset.

Inte bara ännu ett hotell

Detaljplanen tillåter inte bostadsrätter i huset, men Forenom ville inte heller göra ”bara” ännu ett hotell.

– Vi vill göra något nytt, som gynnar samhällsutvecklingen. För det är, som alla vet, svårt att hitta bostad i Stockholm. Det är dyrt och svårt att hitta lönsamhet på kort sikt. Här har du faktiskt chansen att köpa ett boende du kan gå plus på. Om du har ett behov av begränsat nyttjande vill säga.

Det ser ut som ett hotell, men är ett botell där man köper, äger och hyr ut rummen.

Bringle ser botellet som en del av den delningsekonomiska trend som sveper över världen just nu.

– Liknande koncept att dela bostaden finns ju utomlands, men i Sverige är vi generellt lite mer privata. Man vill ha sitt eget, man ska äga, men till slut kanske vi har börjat inse att det inte är resurssmart att äga för mycket heller. Det är bättre att dela. Det är därför det hela tiden poppar upp nya initiativ med bil-, cykel- och båtpooler. Man delar till exempel landställe och byter mer med varandra. Det är på uppåtgående.