Ansök om litteraturstipendium

När du uppgraderat till yrkesverksamt medlemskap efter din examen kan du ansöka om Unionens litteraturstipendium för kursrelaterade utlägg upp till 3 425 kronor under din tid som studentmedlem.

Steg 1

Ladda ned, skriv ut och fyll i blanketten Ansökan om litteraturstipendium. Läs gärna igenom vanliga frågor nedan innan du fyller i blanketten och säkerställ att du uppfyller kraven för att ansöka.

Steg 2

Skicka din ansökan tillsammans med:

• faktura/följesedel med prisangivelse och betalningskvittens från din bank eller kopia på märkt kvitto. Märk ditt originalkvitto med ditt personnummer, ta en kopia på det märkta kvittot och skicka in till oss. Vi kommer inte kunna returnera originalkvitton.
  • kursintyg för aktuella kvitton,
  • litteraturlista/materialförteckning till

Unionens Studiestöd,
FE 10110,

838 78  Frösön

Följ ditt ärende på unionen.se

Behandlingstiden för din ansökan är normalt cirka tre veckor. Du kan logga in på unionen.se för att se status på ditt ärende under ”Mina uppgifter/mitt studiestöd”.

Vanliga frågor kring ansökningen av litteraturstipendiet:

1. När skickar jag in min ansökan?

När du efter examen uppdaterat ditt medlemskap i Unionen till yrkesverksamt eller medlem i Unionen Egenföretagare,  skickar du in dina ansökningshandlingar via post. Din ansökan behöver inkomma senast 12 månader efter detta. Du måste ha varit medlem i Unionen Student i minst 6 månader med direkt övergång till yrkesverksam medlem. Du behöver vara yrkesverksam medlem när vi mottager din ansökan.

2. Vad kan jag få ersättning för?

Allt material som krävs för dina studier och som finns intygat från ditt lärosäte på en litteratur- och/eller materiallista. Det vanligaste är kurslitteratur, men även miniräknare, kåravgift och delkostnad på dator kan ersättas. Du kan endast få ersättning för kvitton som är daterade under din medlemstid i Unionen Student. Tänk på att spara dina litteraturlistor och kvitton löpande då listorna kan ändras.

3. Hur hög ersättning kan jag få?

När du ansöker om Unionens litteraturstipendium är högsta ersättningen 3 425 kronor. Summan gäller oavsett hur länge du studerar.

4. Var hittar jag en litteratur- eller materiallista?

Litteratur- och materiallistan kan hittas tillsammans med kursplanen på ditt lärosätes hemsida. Skriv ut och bifoga skolans litteratur-/materiallista för den aktuella kursen.

5. Vad ska ingå i kursintyget?

Skriv ut kursintyget från skolan där det står ditt namn, vilken kurs du läst och under vilken period som kursen pågått. Du kan själv skriva ut intyget från LADOK eller be skolans kansli om hjälp.

6. Jag har betalat på webben och saknar fysiskt kvitto, hur gör jag då?

Skicka följesedeln eller fakturan och något som styrker att det är du som har betalt detta, t ex utdrag från din internetbank eller kopia på betalningsorder. Följesedeln eller fakturan ligger oftast i bokpaketet vid webbeställning. Om du har en e-faktura från till exempel bokhandeln så skriver du ut den och bifogar den tillsammans med kvittens på betalning.

7. Jag köpte mina böcker begagnat, hur gör jag då? ​

Vid köp av begagnade böcker ska du bifoga ett handskrivet kvitto som ska innehålla följande:

• Datum för köp och köparens namn
  • Säljarens signatur, namnförtydligande och telefonnummer
  • Boktitel, pris och betalningssätt

Om du handlar begagnade böcker på Blocket skickar du in följande:

• Handskrivet kvitto (enligt ovan) eller mejlkorrespondens med säljaren där pris och titel framgår
  • Utdrag från din internetbank som visar att du har betalat böckerna.

8. Vad är skillnaden på Unionens litteraturstipendium och Unionens studiestöd?

Unionens litteraturstipendium är en del av Unionens studiestöd. Det är en extra förmån för studentmedlemmar som blir tillgänglig i samband med uppdateringen till yrkesverksamt medlemskap. Unionens studiestöd riktar sig till yrkesverksamma medlemmar som går en lärarledd kurs för att vidareutbilda sig.

Shape Created with Sketch.

Unionens stipendier tillhandahålls och administreras av Unionens Stipendiestiftelse som utgör en egen juridisk person stiftad av Unionen för ändamålet att tillhandahålla studiemedel och stipendier till medlemmar.

Så behandlar Unionens stipendiestiftelse personuppgifter