Anställningsavtal - granskning

Det kan vara svårt att veta vilken information ditt anställningsavtal ska innehålla, vad lagen (LAS) säger om saken och hur avtalet ska tolkas. Unionen ger svar på dina frågor – som medlem vet du precis vad du behöver tänka på innan du signerar kontraktet.

Att tacka ja till ett nytt jobb är både roligt och utmanande, och när du blir erbjuden en ny tjänst finns det en rad viktiga saker att tänka på.

Anställningsavtalet är den juridiska handling som visar att jobbet är ditt och vilka villkor som gäller för din anställning. Ett anställningsavtal är viktigt för både dig och din arbetsgivare, och det innehåller grundläggande information om dina villkor som anställd. Det är alltid bäst att få ett skriftligt kontrakt som signeras redan innan anställningens början. Senast en månad efter att du börjat din anställning ska du enligt lagen (LAS) få skriftlig information om alla villkor som är viktiga för din anställning.

Så här granskar du ditt anställningsavtal