Frågor och svar om den nya avgiften för egenföretagare

I oktober 2021 tar vi bort serviceavgiften för dig som egenföretagare och alla Unionenmedlemmar betalar medlemsavgift enligt samma modell. Det blir enklare för dig och smidigare för Unionen. Här hittar du frågor och svar om förändringen och vilken avgift som gäller från och med oktober.

Hur påverkas min avgift och behöver jag som medlem göra något?

Från och med oktober 2021 tar vi bort serviceavgiften för egenföretagare och alla Unionenmedlemmar betalar en medlemsavgift enligt samma modell. Du som medlem kommer därmed att börja betala medlemsavgift till Unionen i relation till din inkomst. Ordinarie avgift är 235 kronor i månaden men kan bli lägre om du har en månadsinkomst under 25 000 kronor före skatt.

Månadsinkomst (kr) Avgift/mån
0 - 12 000 50 kr
12 001 - 15 000 100 kr
15 001 - 19 000 150 kr
19 001 - 25 000 225 kr
25 001 - 235 kr

Du ansvarar själv för att uppskatta och meddela din inkomst. Har du en månadsinkomst över 25 000 kronor så behöver du inte göra något just nu. Vi aviserar ordinarie avgift, 235 kronor, i oktober och du betalar din medlemsavgift på samma sätt som du har gjort tidigare.

Tjänar du under 25 000 kronor i månaden behöver du meddela din inkomst och ange rätt inkomstintervall senast 30 september för att din avgift ska bli rätt i oktober.

Är du medlem och vill meddela din inkomst kan du göra det här

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg