Industriledaren som ska bli streetsmart

Per Lindberg är vd och koncernchef för världsledande BillerudKorsnäs som tillverkar förpackningsmaterial och hans mentor Daniel Beijner, som är en av grundarna till den kända tatueringsstudion Salong Betong.

Fryshuset i Stockholm drar i gång ett projekt där åtta höga chefer inom svenskt näringsliv ska coachas av varsin ung mentor för att bredda sin syn på kompetens. Per Lindberg, vd och koncernchef för BillerudKorsnäs, tror att hans ledarskap kommer påverkas av mentorn Daniel Beijner.

Text: Audrey Erath Foto: Fryshuset och BillerudKorsnäs

Det är en spännande matchning där pappersmassa möter tatueringsbläck. Per Lindberg är vd och koncernchef för världsledande BillerudKorsnäs som tillverkar förpackningsmaterial. Hans mentor Daniel Beijner är en av grundarna till den kända tatueringsstudion Salong Betong med flera filialer i Sverige. 

– Jag visste ingenting om honom innan och hade inga speciella förväntningar. Jag var bara glad att få en mentor. Vi har hunnit träffas två gånger och tanken är att vi ska träffas sex gånger under det här året. Men jag tror att det kommer bli fler gånger, jag och Daniel har verkligen funnit varandra, säger Per Lindberg. 

Daniel Beijner har gjort en klassresa från en uppväxt i ett missbrukarhem och med ofullständiga betyg till att bli en framgångsrik entreprenör. 

– Han är en väldigt bra kille med tuffa erfarenheter. Otroligt intelligent med bra principer och ett väldigt driv som smittar av sig, säger Per Lindberg.  

Höga chefer coachas av streetsmarta

Lindberg och Beijner är ett av åtta par som ingår i Fryshusets årslånga projekt Up and coming executive program. Adepterna är höga chefer inom svenskt näringsliv som coachas av unga mentorer med en bakgrund, annorlunda från adepternas. 

– Med det här mentorsprogrammet vill vi hjälpa näringslivet att bredda synen på kompetens, genom att erbjuda dem att möta människor som har en helt annan bakgrund än den som de normalt anställer och kanske till och med träffar i vardagen, säger Fatima Åsard på Fryshuset. 

Per Lindberg är också inne på att företagsvärlden har en för ensidig bild av kompetens. 

– Företagsvärlden tittar främst på formella meriter, vilket jag tror är ett misstag. Daniels erfarenheter visar tydligt att allt inte måste vara så förbaskat arrangerat för att man ska kunna åstadkomma bra saker. Det finns en drivkraft hos alla människor oavsett bakgrund, säger han. 

Hoppas mentorskapet breddar perspektiven

Det han framför allt är imponerad av är hur Daniel Beijner och hans kollega Anders ”Bleckan” Bleckhorn har lyckats hitta ett sätt att kommunicera som tilltalar en stor publik. 

– Det är för tidigt att säga hur det här projektet kommer att påverka BillerudKorsnäs, men vi kommer definitivt lära oss av det här och försöka bredda våra perspektiv och var man hittar talanger, säger Per Lindberg. 

Hur kommer projektet påverka ditt ledarskap? 
– Det är en öppen fråga just nu. Men alla erfarenheter påverka ju ens person och ledarskap handlar ju mycket om vem man är som person. Så det är inte osannolikt att mitt ledarskap påverkas av det här. 

Blir det någon tatuering också? 
– Innan jag träffade Daniel var jag rätt skeptisk till tatueringar. Tanken har slagit mig, men det ska till lite mer än så innan jag tatuerar mig, säger Per Lindberg, vd och koncernchef för BillerudKorsnäs.