Ny specialistutbildning för tandsköterskor
Specialisttandsköterskeutbildning i oral protetik ska ge tandsköterskor ökad kompetens i det kliniska patientarbetet.
Specialisttandsköterskeutbildning i oral protetik ska ge tandsköterskor ökad kompetens i det kliniska patientarbetet.
Publicerad 31 okt. 2019
Det är önskvärt med hög kompetens hos alla i tandvårdsteamet kring patienter med behov av bett-rehabilitering. Särskilt viktigt med kompetensutveckling är det för tandsköterskor som jobbar tillsammans med specialisttandläkare och därför ofta stöter på de mest komplexa fallen.
En annan anledning till att fortbildning är viktig för tandsköterskor är att det öppnar upp för möjligheten till fler karriärsteg när det gäller patientbehandling, något som Unionen har varit med och drivit. Tandläkarförbundets Johan Segerström, övertandläkare och ledamot i Tandläkarförbundets kursverksamhet, har mött många kompetenta tandsköterskor som önskar utvecklas i yrkesrollen och få ökat ansvar.
– Tidigare har många som önskar utveckling valt administrativa roller istället för kliniskt teamarbete. Det vill vi gärna motverka med specialistutbildningen, så att de kan fortsätta använda sin kompetens i arbetet med behandling av patienter.
Därför har Tandläkarförbundet startat en specialistutbildning för tandsköterskor, med fokus på oral protetik. I september blev 21 tandsköterskor, från olika delar av Sverige, klara med utbildningen. Kursen pågick under ett år fördelat på fyra tillfällen och omfattade föreläsningar, hemuppgifter och praktiska övningar inom protetik. Varje träff omfattade tre dagar. Varför Tandläkarförbundet, som inte har några medlemmar som är tandsköterskor, anordnar utbildningen förklarar Johan Segerström med att tandläkarna länge har insett värdet av kompetenta medarbetare.
Tidigare har många som önskar utveckling valt administrativa roller istället för kliniskt teamarbete. Det vill vi gärna motverka med specialistutbildningen.
– Kvaliteten i tandvården är beroende av alla medarbetare i teamet. Det bekräftas av att många specialistkliniker i Sverige skickade flera av sina tandsköterskor till den här utbildningen.
Oral protetik är den bredaste specialiteten i tandvården och team inom området arbetar med förebyggande behandling såväl som orsaksbehandling och bettrehabilitering. Många olika material förekommer såsom cement, avtrycksmaterial och blekmedel. En vanlig uppgift för tandsköterskor är att planera tidböckerna, ta protetiska avtryck, fotografera, göra temporära ersättningar och följa upp hygien. Protetikteamet är ofta de som ansvarar för slutresultatet efter en serie behandlingar och är därför med och planerar behandlingen från första början. Tandsköterskorna i teamet kallas ibland för protetikassistenter, vilket Tandläkarförbundet vill ändra på.
Kvaliteten i tandvården är beroende av alla medarbetare i teamet.
– Vi som har tagit fram utbildningen tycker att titeln ska vara Specialisttandsköterska i Oral protetik istället för protetikassistent. Tillsammans med Tandsköterskeförbundet kom vi fram till att det är viktigt för tydligheten att det inte heter assistent. Det finns till exempel studenter som auskulterar i rummen och vem är egentligen assistenten? Det kan lika väl vara tandhygienisten, säger Johan Segerström.
Med specialiseringen kan tandsköterskorna jobba mer självständigt, vilket gynnar både den enskilde sköterskan och teamet. Kravet för att gå den nystartade utbildningen är att den sökande har en tandsköterskeexamen. Under kursen arbetar de studerande tillsammans med specialisttandläkare eller med allmäntandläkare med protetik som nisch. Kursen innehåller gruppredovisningar och avslutas med ett skriftligt kunskapsprov. Nästa möjlighet att gå kursen blir i september nästa år och Johan Segerström har redan mottagit många glada tillrop från deltagare och kliniker. Målet för nästa omgång är att tandsköterskorna ska få fler praktiska hemuppgifter mellan kurstillfällena.
– Mer tid för eget praktiskt arbete på hemmakliniken har efterfrågats och fördelen med det är också att kliniken får upp ögonen för tandsköterskornas kompetens när de ska fota, scanna eller göra provisorium. Annars finns det risk att kunskapen inte används när de kommer tillbaka efter avslutad utbildningen.
Text: Petra Westlin
2019-12-18