Medarbetarsamtalen - viktiga verktyg för chefen

Olika samtal kräver olika insatser. Dialog är ett kraftigt ledarskapsverktyg, lär dig kommunicera så att du når fram vare sig du ska hålla utvecklingssamtal, coachande samtal eller något av de svåra samtalen. Här hittar du guider till de olika medarbetarsamtalen.

Att hålla medarbetarsamtal

Utvecklingssamtalet

Utvecklingssamtalet är en del i en process av utvärdering där medarbetarens prestationer jämförs med verksamhetens mål. Syftet är att utveckla dina medarbetare som individer och organisationen som helhet.

Lönesamtalet

Lönesamtalet är ett viktigt möte mellan chef och medarbetare. Syftet är att båda parter ska få chansen att framföra sina synpunkter på medarbetarens prestation och framtidsutsikter.

Det coachande samtalet

Det coachande samtalet är ett framgångsrikt verktyg för att hjälpa dina medarbetare att utvecklas, fatta beslut eller komma till insikt. Det ökar engagemanget, skapar större ansvarstagande och leder till ökade prestationer och personlig utveckling.

Positiv och negativ feedback

Feedback är ett av de viktigaste verktygen som du som chef har för att stötta dina medarbetare. Att ge dem beröm när de lyckas och arbetar på ett vinnande sätt. Att ge dem stöd när de beter sig mindre lyckat eller kritik när de agerar felaktigt.

Det svåra samtalet - att ge kritik

Att behöva hålla något av de svåra samtalen med medarbetare är nästan ett oundvikligt inslag när du är chef. Det är därför viktigt att känna till hur man hanterar den typen av svåra samtal så att de blir lättare och mer konstruktiva.

Det svåra samtalet - uppsägning

Att ge medarbetare besked om uppsägning på grund av arbetsbrist, uppfattas ofta som jobbigt av chefer och därför behöver du förbereda dig extra väl inför detta. Dels behöver du ha koll på vad lagen säger, dels ska processen genomföras korrekt ur ett arbetsrättsligt perspektiv.

Lägg till ny kommentar

Hjälpte informationen på denna sida dig?