Med rak rygg genom arbetslivet - yoga med Yoga Girl på jobbet

Det krävs både styrka och rörlighet för att hålla ett helt arbetsliv, inte minst på dagens snabbt föränderliga arbetsmarknad. Som medlem i Unionen har du förutsättningar att gå med rak rygg, både bildligt och bokstavligt, genom arbetslivet. Ny medlemsförmån: yoga.

Yoga handlar till stor del om att bygga en rörlig och stark ryggrad. Det är något man behöver i arbetslivet också - för att hålla för att sitta framför en dator 40 timmar i veckan utan att säcka ihop.

Det nya arbetslivets konstanta förändringsprocesser kräver också en mental vighet för att hänga med, ställa om och hålla jämna steg med utvecklingen. Och ibland är det råg i ryggen som krävs - att våga stå upp för det man tror på, ta plats, höja rösten och veta när det är dags att säga tack och adjö.

Kontorsyoga mitt i arbetsdagen

Den internationellt kända yogaläraren och instagramprofilen, svenska Rachel Brathen, Yoga Girl, har under 2017 tillsammans med företaget oneOeight utvecklat en ny plattform för yogaklasser online, där vissa av klasserna har specifikt fokus på yoga för balans och hållbarhet i arbetslivet.

- Vissa övningar kan du göra där du sitter framför skrivbordet, du behöver inte ens resa dig upp. Det blir en inkorporerad bit i din arbetsdag, säger Rachel Brathen.

Alla medlemmar i Unionen får nu tillgång till Rachel Brathens och oneOeights yogaklasser online! Från nybörjarnivå till avancerad, från fem minuter till 60-minuterspass, tillgängliga på din mobil, laptop eller tv – allt du behöver är internetuppkoppling. Håll koll på din inbox för mer information hur du går till väga.

Inte medlem än? Bli det här direkt så kan du börja yoga inom kort.

Do no harm - take no shit!

Rachel Brathen, dina två miljoner följare på Instagram vet att ett av dina favorituttryck är ”do no harm – take no shit” (ungefär: gör ingen illa – ta ingen skit). Det låter som att det skulle kunna vara mottot för ett modernt fackförbund också. Vad betyder det uttrycket för dig?

- För mig betyder det balans. Yoga handlar inte bara om ”peace and love”, inom yogan är man också krigare; positioner som bygger styrka för att du ska kunna stå rak, stå upp för dig själv och ta den plats du behöver – utan att skada någon annan. Det är viktigt.

Första gången Rachel Brathen kom i kontakt med yoga var på en semesterresa till Thailand, 2007. Men det var först något år senare som hon verkligen fastnade för träningsformen. Redan 2009 hade hon utbildat sig till yogalärare och några år senare kunde hon resa runt i världen och försörja sig på att hålla yogaklasser.

Idag leder Rachel Brathen ett internationellt företag med 40 anställda från sin bas på Aruba, med yogaretreats och lärarutbildningar och nu även den nya online-plattformen. Hon producerar en veckovis pod med en halv miljon prenumeranter och har skrivit en New York Times bestseller.

Hon tror mycket på online-yogan, eftersom yoga funkar bäst om den utförs regelbundet, helst dagligen, vilket blir mycket enklare om man har den tillgänglig i mobilen eller på laptopen. Dessutom blir det mer prestigelöst att yoga tillsammans med kollegorna i ett konferensrum, eller i vardagsrummet hemma.

Yoga lite varje jäkla dag!

I nästan alla Yoga Girls 6 368 inlägg på Instagram finns hashtaggen #yogaeverydamnedday (ungefär: yoga varje jäkla dag). Är det så, måste man yoga varje dag?

- Det jag vill säga med den taggen är att ett yogapass inte måste vara 90 minuters svett på en matta, varje dag. Ibland är det kanske fem minuter av att sitta på sängkanten och andas innan du går och lägger dig efter en jobbig dag. Okej. Bara du får in någon form av yoga varje dag, det är så du bygger en rutin som är hållbar.

Genom den dagliga rutinen bygger man upp den kroppsmedvetenhet och närvaro i andningen som gör att man sedan lär sig känna av de där viktiga signalerna som den stressade typiskt missar, menar Rachel Brathen, som när man måste resa sig upp för att inte påfresta ryggslutet för mycket eller när man måste gå ut och andas frisk luft en stund – eller lägga sig platt på rygg.

Eller när det är dags att boka ett mötesrum och klicka igång ett yogapass på storbildsskärmen - ju fler medlemmar på arbetsplatsen, desto större möjligheter till yoga på kontoret! Dela den här sidan till dem du vill få med dig!

- Det är klart jag också har sådana dagar då jag bara vill sjunka ner i soffan med ett glas rödvin och kolla netflix. Men det är då det är extra viktigt att ta åtminstone fem minuter på mattan.

Flyr inte in i tv-seriernas världar

När man känner motståndet ska man vara vaksam, menar hon. Ofta ligger det någon annan känsla bakom; man kanske är arg på chefen eller på sin partner, besviken eller ledsen för något en kollega gjort och så vill man komma undan den känslan genom att distraheras av en tv-serie eller kanske i jobbuppgifterna man tog med sig hem. Men det är ingen bra metod, säger hon.

- Då följer den känslan bara med till nästa dag. Och nästa. Och så vidare.

Ger man sig fem minuter på mattan har man istället en chans att bli närvarande i det som är istället för det som var tidigare under dagen, vilket i sig ger en distans till det som känns tungt och hjälper en att se klarare på saken, säger hon. För henne själv brukar de fem minuterna av att känna efter ändå bli 25-30 minuter när hon väl kommit igång.

- Sedan kanske jag vill sjunka ner i soffan och titta på netflix i alla fall, men då är det inte för att fly undan något jobbigt.

rachel_stonybeach_1000_400.jpg

Yoga Girl Rachel Brathen in Aruba
Rachel Brathen, Yoga Girl, yogar lite varje jäkla dag.

Andas - inte prestera

Många yogastudios ger ett ganska exklusivt intryck och där rör sig vackra människor i tunna kläder och verkar lite övermänskliga i största allmänhet. Också bilderna i Yoga Girls instagramflöde kan ge intryck av att man måste vara supervig för att kunna yoga och att positionerna alltid måste vara perfekta och vackra – för det är ju bilderna. (Även om texterna ofta ger en annan touch.)

Hur gör man för att den dagliga yogan inte ska bli ytterligare en prestation, ännu ett stressmoment?

- Ja, svårt. Det är ofta dyrt och ganska pretentiöst på många yogastudios. Det är synd. Men det viktiga är att man känner efter och varierar övningarna efter vad kroppen behöver. Om man fastnar i att prestera i position efter position, då tappar man poängen med yoga. Andningen blir inte närvarande och man fastnar i huvudet, egot tar över.

Testa själv!
Nu kan du som är eller blir medlem i Unionen köra passen i oneOeights yoga-online och hitta de du gillar bäst eller som stämmer mest överens med var du är i dag. Det ingår i medlemskapet – för bättre balans i arbetslivet.

Yoga inte din grej?
Som medlem i Unionen får du också tillgång till styrketräning med CoachM Online - läs mer om det här.

Du som är medlem i Unionen har under veckan fått ett mejlutskick från Unionen med ingång till mer information om båda de nya friskvårdande förmånerna.

Nyckelord:

Ja Nej