Unionens mentorskapsprogram

Målgrupp Förtroendevald

Programmet vänder sig till dig som vill utvecklas i din roll som förtroendevald, som adept eller mentor. Unionen erbjuder mentorskapsprogrammet regionalt och med ett av följande upplägg:

• Mentorskapsprogram med regionala nätverksträffar (10 månader)
  • Mentorskapsprogram utan regionala nätverksträffar (6 månader)

Under 2019 finns mentorskapsprogrammet i ett begränsat antal regioner eller regionsamarbeten.

Vem kan vara mentor?

Du som har lång erfarenhet av att vara förtroendevald inom Unionen har chansen att fortsätta utvecklas genom att som mentor hjälpa nyvalda förtroendevalda. Som mentor har du möjlighet att få insikt i en annan persons vardag och bransch. För att lyckas i rollen som mentor tror vi att du är genuint intresserad av att få andra människor att utvecklas.

Vem kan vara adept?

Du är i början av din fackliga karriär och vill utvecklas i din roll som förtroendevald. Du får en mentor att bolla utmaningar, problem och dilemman med. Din mentor ger dig nya perspektiv och alternativ som i samtalen ofta leder både till konkreta förslag på lösningar och personlig utveckling. Som adept är det du som sätter ramarna och som driver mentorskapet framåt.

Förkunskaper

Som mentor: Lång erfarenhet som förtroendevald inom Unionen.
Som adept: Grundkunskap i ditt fackliga uppdrag.

Kostnad

Inga kostnader. Unionen står även för eventuell förlorad arbetsinkomst och resekostnader.

Kurstillfällen

• Datum