Unionens ledarskapsprogram för förtroendevalda

Målgrupp Klubbordförande, Vice klubbordförande
F-märkt Kursen är F-märkt, vilket innebär att du, som förtroendevald, får gå kursen med bibehållen lön. Tänk på att meddela din arbetsgivare senast två veckor i förväg.

Fokus för Unionens ledarskapsprogram är att stärka dig i din roll som ledare och förtroendevald. Du får möjlighet att utveckla din kompetens att leda och engagera medlemmar och förtroendevalda. Programmet består av tre huvudblock med fysiska träffar med teori, praktik och kvällsarbete. Inför träffarna får du obligatoriska uppgifter och övningar att arbeta med på distans via webb.

Träffarna omfattar vardera 1,5 dag inklusive kvällsarbete. Hemuppgifterna beräknas ta cirka fyra timmar per block och handlar om självskattning, e-moduler, filmer, inläsningsmaterial, kunskapstester och egna reflektioner.

Programmet genomför Unionen tillsammans med Mercuri International.

Ur innehållet:

• Leda och involvera andra – flexibelt ledarskap, coaching
  • Hantera utmanande situationer
  • Förändringsprocesser
  • Att förstå och hantera grupper

Förkunskaper:
Unionens grund- och fortsättningskurser eller kunna visa på motsvarande kunskap. Programmet vänder sig till ordförande och vice ordförande i klubbstyrelsen.

Vi har väldigt många sökande till kursen och i de fall du anser dig ha motsvarande kunskap ber vi dig att kort beskriva detta i kommentarsfältet.

Det här är en nationell kurs vilket innebär att vi tar emot anmälningar från alla regioner.

Kurstillfällen

• Datum