Organisatoriskt och socialt arbetsmiljöarbete – förebygg utköp och skapa god arbetsmiljö

Målgrupp Arbetsmiljöombud, Klubbstyrelse
Datum och ort 30 september 2019 3 tim Stockholm
Sista anmälningsdag 23 september 2019
F-märkt Kursen är F-märkt, vilket innebär att du, som förtroendevald, får gå kursen med bibehållen lön. Tänk på att meddela din arbetsgivare senast två veckor i förväg.

Välkommen till ett seminarium där du som förtroendevald får bra redskap att hantera utköpsärenden och kan jobba systematiskt med psykosocial arbetsmiljö för att försöka förhindra att utköp blir möjliga.

Syftet med arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2015:4 är att belysa arbetsgivarens ansvar att ha en god kontroll på sin egen organisation och organisatoriska och sociala arbetsmiljö. Men det är inte ovanligt att arbetsgivare gör arbetsmiljöproblem till en individfråga och löser situationen genom att köpa ut den anställda. Det leder sällan till en förbättrad arbetsmiljö på arbetsplatsen.

Samarbete

Seminariet riktar sig både till dig som är styrelseledamot och dig som arbetsmiljöombud. Ofta behövs ett gott samarbete mellan fackligt förtroendevalda och arbetsmiljöorganisationen i de här frågorna.

Medverkande: Ove Ståhl, ombudsman och huvudarbetsmiljöombud (HAMO) vid region Stockholm och med lång erfarenhet av att arbeta med dessa frågor. Med under dagen finns även ett regionalt arbetsmiljöombud (RAMO).

Praktisk information

Datum: Måndagen 30 september.
Tid: 9.00-12.00. Insläpp och frukostmacka från 8.30. Lunch från kl 12.00.
Plats: Unionens lokaler, Olof Palmes gata 17, Stockholm

Vi bjuder på frukost och lunch. Vänligen meddela om du vill ha lunch i kommentarsfältet vid anmälan. Ange också eventuella allergier.

Aktiviteten är kostnadsfri. Sista anmälningsdag är den 23 september.

Har du frågor skicka mejl till kursadmin.stockholm@unionen.se.

Välkommen!

Grundläggande uppgifter

Personnummerformat: ååååmmddxxxx.

Adressuppgifter

Ej obligatorisk uppgift
Max 512 tecken

Vi skickar ett mejl till dig som kvitto på att vi tagit emot din anmälan.