Hållbart Norrbotten

Målgrupp Medlem
Datum och ort 16 september 2019 1 dag Luleå
Sista anmälningsdag 25 augusti 2019

Norrbotten fortsätter ta täten inom hållbarhet. Vi erbjuder dig som medlem intressanta seminarier som ger en inblick i innovationer och utvecklingsprojekt för en hållbar framtid i länet.

Om konferensen

Vid förra årets konferens om hur Norrbotten tar täten inom hållbarhet fick vi bekanta oss med koldioxidfri ståltillverkning och drivmedel på tallolja. Nu följer upp med ännu en heldagskonferens på samma tema, hållbart Norrbotten.

Du får tillfälle att höra tre intressanta seminarier om högaktuella forskningsprojekt i eller med koppling till länet., och samtidigt tillfälle att nätverka med andra intresserade.

Bjud gärna med en vän eller företrädare för din arbetsplats även om denne inte är medlem i Unionen ännu. Unionen bjuder på konferens inklusive måltider.

9.00 Inledning

9.25 Mingel och fika

9.45 SunCold/Solvåg. Anna Malou Petersson, RI.SE
RISE ETC arbetar med solel i nordliga förhållanden, dels kallt klimat och dels de solinstrålningsförhållanden som nordliga breddgrader medför. I projektet SunCold utvärderas flera solparker, bland annat Solvåg vid Acusticum i Piteå, för att ta fram riktlinjer för solel i norr. Vi får även höra om ett nytt projekt med fokus på snölaster och metoder för att hålla solcellsmoduler snöfria

11.00 Tänk om det fanns flaskor helt i papper? Malin Sundberg och Mattias Edvartsen, BillerudKorsnäs
Snart finns de. BillerudKorsnäs samarbetar med Alpla i ett projekt för att ta fram vätskeförpackningar helt och hållet i papper. Biobaserad, återvinningsbar och biologiskt nedbrytbar. Vi får även en presentation av andra klimatsmarta förbackningar som utvecklas vid bruket i Karlsborg

12.00 Unionen bjuder på lunch

13.00 Hållbart flyg – är det möjligt? Fredrik Granberg, LTU Green fuels
År 2030 ska Sverige ha en fossiloberoende fordonsflotta. För att det ska vara möjligt genomförs ett forskningsprojekt för att skala upp tillverkningen av flygbränsle av svenska skogsrester. Kan flygbränslet ersättas helt? Kommer skogen att räcka till alla nya användningsområden?

14.00 Avslutning och fika

Praktisk information

Datum: 16 september 2019
Tid: 9.00-14.30
Plats: Villgot Lokal&mat, Bryggeriet, Luleå

Seminariet är kostnadsfritt och vi bjuder på lunch och fika. Vänligen meddela i samband med anmälan om du har någon matallergi.

Bjud gärna med en vän som inte är medlem, ni anmäler er var för sig.

Vid eventuella frågor kontakta malin.nordlund@unionen.se

Grundläggande uppgifter

Personnummerformat: ååååmmddxxxx.

Adressuppgifter

Ej obligatorisk uppgift
Max 512 tecken

Vi skickar ett mejl till dig som kvitto på att vi tagit emot din anmälan.