Hållbarhet – en facklig fråga

Aktivitetstyp Kurs
Omfattning 3 halvdagar + hemuppgift
Ingen avgift

En kurs i samarbete med TCO Fackliga akademin där du möter sakkunniga från Unionen och Vision, två fackförbund som kommit en bit på vägen i miljöarbetet. Vi tittar på hållbarhetsverktyg och diskuterar hur vi kan påverka för både social och miljömässig hållbarhet.

Klimatkrisen är det största hotet mot allt levande och en nödvändig omställning av hela samhället pågår – även om det går för långsamt. Arbetsplatserna är en arena där mycket behöver göras och där facket kan och vill bidra.

I den här kursen får du tips om hur du kan påverka för en rättvis klimatomställning, utifrån din fackliga roll. Till exempel via din arbetsgivares policydokument, upphandlingar och anpassning till nya lagar. Du får möjlighet att diskutera och byta idéer med deltagare från andra delar av landet och från andra förbund.

Kursens upplägg

• Inför kursen: En kortare inventering och spaning kring hållbarhetsarbetet på din arbetsplats
  • Dag 1 (em) och dag 2 (fm): Digitala föreläsningar och erfarenhetsutbyte där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson medverkar, samt hållbarhetsstrateg Ann-Katrin Dolium från Unionen
  • Hemuppgift: Fortsatt inventering samt att genomföra den digitala utbildningen Klimatnyfiken (tar cirka en timme).
  • Dag 3 (fm): Digital uppföljning och fortsatt diskussion kring hemuppgift och den digitala utbildningen Klimatnyfiken

Du lär dig

• Använda olika ingångar i ett arbetsplatsnära arbete för ökad social och miljömässig hållbarhet
  • Om hållbarhetsverktyg
  • Utveckla din förmåga att bidra till en socialt och miljömässigt hållbar utveckling utifrån sitt fackliga uppdrag

För vem?

För dig som är förtroendevald med styrelseuppdrag som till exempel EWC. I mån av plats även för dig som förtroendevald med intresse av hållbart företagande.

Förkunskaper

Facklig grundkurs för förtroendevalda eller motsvarande kunskaper.

Välj ett tillfälle som passar dig

• Startdatum
  • Plats
  • Information