Digital arbetsmiljö

Aktivitetstyp Kurs
Omfattning 3 halvdagar
Ingen avgift
F-märkt Kursen är F-märkt, vilket innebär att du, som förtroendevald, får gå kursen med bibehållen lön. Tänk på att meddela din arbetsgivare senast två veckor i förväg.

En påbyggnadskurs där du får lära dig mer om kognitiva och digitala arbetsmiljöproblem samt hur du kan jobba med dessa frågor som en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Kursen genomförs i samarbete med TCO Fackliga akademin.

Digitala verktyg i datorn och mobiltelefonen är en del av vår arbetsmiljö. Dessa verktyg ska underlätta arbetet som ofta innebär tvära kast mellan olika arbetsuppgifter och hantering av stora mängder av information. Teknikstress är en arbetsmiljörisk och har aktualiserats med anledning av att fler arbetar hemifrån och på distans.

Kursens upplägg

En viktig del i kursen är erfarenhetsutbytet mellan dig och huvudarbetsmiljöombud och huvudskyddsombud från andra arbetsplatser i TCO-förbunden. Kursen består av tre halvdagar och en hemuppgift mellan träff två och tre:

• Dag 1: Introduktion och gästföreläsare Cecilia Berlin, docent på avdelningen för Design & Human Factors på Chalmers
  • Dag 2: Människa, teknik och organisation, gruppdiskussioner och introduktion IT-/digital skyddsrond
  • Dag 3: Erfarenhetsutbyte kopplat till IT- /digital skyddsrond

Du lär dig

• Ha en förståelse för vad som påverkar vår digitala och kognitiva arbetsmiljö
  • Genomföra en IT-/digital skyddsrond

För vem?

För dig som är huvudarbetsmiljöombud.

Förkunskaper

Bättre arbetsmiljö (BAM) och Organisatorisk och social arbetsmiljö i praktiken. Vi ser gärna att du kommit igång i ditt uppdrag sedan en tid tillbaka och nu behöver ytterligare kunskaper.

Välj ett tillfälle som passar dig

• Startdatum
  • Plats
  • Information