Den välmående arbetsplatsen

Målgrupp Chef, Arbetsmiljöombud, Huvudarbetsmiljöombud
Datum och ort 23 oktober 2019 4 tim Linköping
Sista anmälningsdag 1 oktober 2019
F-märkt Kursen är F-märkt, vilket innebär att du, som förtroendevald, får gå kursen med bibehållen lön. Tänk på att meddela din arbetsgivare senast två veckor i förväg.

Välkommen till en eftermiddag med fokus arbetsmiljö. Vi fördjupar oss i två uppmärksammade fall: Krokomfallet, där ansvariga chefer fälldes för arbetsmiljöbrott i tingsrätten men senare friades av hovrätten, och Nordkalksolyckan där en tidigare platschef fälldes för grovt arbetsmiljöbrott.

Föreläsare: Elinor Torp

Journalisten Elinor Torp skrev 2015 boken ”Jag orkar inte mer”, fem år efter att en socialsekreterare i Krokom kommun tagit sitt liv och svensk domstol för första gången prövat frågan om chefernas ansvar. Elinor har även intresserat sig för Nordkalksolyckan, en uppmärksammad olycka i Luleå där het frätande kalk vällde ut över fem arbetare, en avled och en skadades svårt.

Elinor jobbar på Dagens Arbete och har arbetsmiljö och arbetsrätt som specialområden.

Organisatorisk och social arbetsmiljö

Fokus i föreläsningen är ansvarsfrågan och det förebyggande arbetet kopplat till Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4). Vi diskuterar även samordningsansvaret vid riskbedömningar i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Tid kommer också att finnas för samtal och möten med arbetsmiljöombud och chefsmedlemmar från andra arbetsplatser och med representanter från Unionens regionkontor.

Praktisk information

Datum: Onsdag 23 oktober 2019
Tid: 13.00-17.00 inklusive paus med kaffe/te & macka
Plats: Collegium Restaurang & Konferens, Teknikringen 7, Linköping

Seminariet är kostnadsfritt och vänder sig till dig som är arbetsmiljöombud eller chefsmedlem i Unionen – kom gärna tillsammans!

Anmäl dig senast 1 oktober. Uppge i din anmälan om du har någon matallergi.

Om du har frågor skicka ett mejl till ost@unionen.se eller ring vår kursadministratör på 013-24 75 23.

Grundläggande uppgifter

Personnummerformat: ååååmmddxxxx.

Adressuppgifter

Ej obligatorisk uppgift
Max 512 tecken

Vi skickar ett mejl till dig som kvitto på att vi tagit emot din anmälan.