Avtal 2020 – regional avtalskonferens för dig som är förtroendevald

Målgrupp Förtroendevald

Tyck till om Unionens viktigaste avtalsfrågor. Nu är det dags för dig som förtroendevald att berätta vilka frågor du och medlemmarna på din arbetsplats tycker är viktigast och ska drivas i avtalsrörelsen 2020. Välkommen till din regionala avtalskonferens.

Vad tycker ni är viktigt?

Vill ni behålla flexibla arbetstider? Är det viktigaste att få tillräcklig kompetensutveckling? Eller prioritera stadig löneutveckling? Jämställda löner? Det är era åsikter, behov och önskemål om hur ni vill ha det på jobbet som ligger till grund för vilka krav Unionen kommer ställa i kommande förhandlingar med arbetsgivarna.

Vad händer på avtalskonferensen?

På din regionala avtalskonferens får du höra om förutsättningarna inför avtalsrörelsen, möjlighet att göra din röst hörd, diskutera och prioritera avtalsfrågor tillsammans med andra engagerade förtroendevalda från olika branscher i regionen.

Avtalsrörelsen 2020

Under 2020 går de flesta av Unionens kollektivavtal om löner och allmänna villkor ut och det innebär att nya avtal ska förhandlas fram där era anställningsvillkor ska försvaras och förbättras. Exempel på frågor som regleras är löneutveckling, tjänstepension, anställningsformer, semestertillägg, uppsägningstider, omställningsstöd och sjuklön.

Kurstillfällen

• Datum