Arbetsrätt, normer och diskriminering

För vem Arbetsplatsombud med förhandlingsmandat, Förtroendevald
Aktivitetstyp Kurs
Omfattning 2 dagar träff på plats + 0,5 dag träff online + eget arbete

En påbyggnadskurs där du lär dig att identifiera diskriminering och kränkande särbehandling och får tips om hur du bäst kan använda arbetsrätt och diskrimineringslag. Kursen sker i samarbete med TCO Fackliga akademin.

I Sverige har vi fört en lång och framgångsrik kamp för jämställdhet mellan kvinnor och män. Ändå är det långt kvar till verklig jämställdhet. Den diskriminering och särbehandling som drabbar till exempel människor med utomeuropeisk bakgrund, med funktionsvariationer, eller den som är hbtqi-person fungerar på samma vis men är för många ändå svår att identifiera.

Som fackligt engagerad är det en fördel att kunna reflektera över hur normer påverkar hur vi tolkar olika händelseförlopp och hur vi använder arbetsrätten, arbetsmiljö- och diskrimineringslagen.

Kursens upplägg

I kursen får du genom olika övningar hjälp att få syn på dina egna normer. Med hjälp av konkreta exempel och fallbeskrivningar tränar vi för att bli bättre i att använda de fackliga verktygen, för likabehandling och för ett mer inkluderande arbetsliv.

Medverkar gör Emelie Karinsdotter, nätverks- och utbildningsansvarig på Maktsalongen samt Majid Saliba, jurist och ombudsman på Unionen Stockholm.

Du lär dig

• Känna igen och kunna agera mot diskriminering och kränkande särbehandling
  • Använda fackliga verktyg utifrån ett mer normmedvetet tänkande
  • Bli medveten om din egen position i samhällets sociala normsystem
  • Hur du kan verka för likabehandling och ett mer inkluderande arbetsliv

För vem?

För dig som vill utveckla din förmåga att kunna bedöma och handla mer normmedvetet i din fackliga roll. Du bör ha uppdrag som förtroendevald i klubb, exempelvis likabehandlingsombud, eller arbetsplatsombud med förhandlingsmandat.

Förkunskaper

Facklig grundkurs och du bör ha grundläggande kunskaper i arbetsrätten och diskrimineringslagen och kommit igång i ditt uppdrag.

Välj ett tillfälle som passar dig

• Startdatum
  • Plats
  • Information