Kurser och aktiviteter

Unionens utbud av kurser och aktiviteter kan variera mellan olika orter, anmäl dig i första hand till aktiviteter nära där du bor eller arbetar. Tänk på att när du söker på en målgrupp, exempelvis chef, visas endast unika aktiviteter för just den målgruppen. För att se alla aktiviteter nära dig, sök på din region.

Kurser och aktiviteter

Arbetsmiljöperspektiv vid förhandling

Målgrupp Förtroendevald
F-märkt Kursen är F-märkt, vilket innebär att du, som förtroendevald, får gå kursen med bibehållen lön. Tänk på att meddela din arbetsgivare senast två veckor i förväg.

En fortsättningskurs för dig som förhandlar i klubben eller är arbetsplatsombud med förhandlingsmandat. Vi kombinerar arbetsrättens lag och avtal med arbetsmiljölagen och dess föreskrifter.

Målsättningen är att du i förhandling och dialog med arbetsgivare ska ha ett tydligt arbetsmiljöperspektiv och på ett ännu bättre sätt kunna ta tillvara medlemmarnas intressen.

Ur kursens innehåll

• Regelverket kring arbetsmiljöområdet
  • Samverkan enligt arbetsmiljölagen
  • Roller i arbetsmiljöarbetet
  • Samarbete mellan förtroendevalda med förhandlingsmandat och arbetsmiljöombud
  • Riskbedömning vid förändring av verksamheten
  • Förebyggande arbetsmiljöarbete

Kursen består av två delar

Del 1: En förberedande webbaserad del på cirka 30 minuter. Delen fokuserar på lagar och regler som styr arbetsmiljöarbetet och de olika rollerna. Du bör ha gått igenom del 1 innan du kommer till den fysiska träffen. Du får mer information via mail i samband med att du blir antagen till kursen.

Del 2: På den fysiska träffen får du genom övningar, diskussioner och erfarenhetsutbyte tillfälle att träna praktiskt tillsammans med andra förtroendevalda.

För vem

Kursen vänder sig till dig som förhandlar i klubben och till dig som är arbetsplatsombud med förhandlingsmandat.

Förkunskap

Unionens fackliga grundkurs eller motsvarande och erfarenhet av rollen som förtroendevald.

Kurstillfällen

• Datum