Arbetsmiljö i nya tider 7,5 hp

error-triangle Created with Sketch.

Teknisk uppgradering den 18 maj

Idag den 18 maj kommer unionen.se att vara tillfälligt stängd för underhåll mellan kl. 17-19 eftersom vi uppgraderar våra tekniska system. Vi ber om förståelse och önskar välkommen åter!

Målgrupp Arbetsmiljöombud
Datum och ort 21 september 2021 6 dagar E-kurs
Sista anmälningsdag 18 maj 2021
F-märkt Kursen är F-märkt, vilket innebär att du, som förtroendevald, får gå kursen med bibehållen lön. Tänk på att meddela din arbetsgivare senast två veckor i förväg.

Fristående universitetskurs med fokus på grundläggande teorier, begrepp och sambanden mellan arbetsmiljö och hälsa. Du får en fördjupning inom forskning som hjälper dig att tolka och förstå olika arbetsmiljöer och hur de påverkar oss. I fokus står den organisatoriska och sociala arbetsmiljön men mycket av kursinnehållet har stor relevans även för fysiska arbetsmiljöfrågor.

Ur innehållet

Arbetsmiljö i nya tider syftar till att ge fördjupade teoretiska och praktiska färdigheter i arbetet med arbetsmiljöfrågor. I kursen ges även en introduktion i samhällsvetenskaplig teoribildning av relevans för arbetsmiljön. Delmomenten syftar till att bidra till ökad förståelse av relationen mellan arbetsmiljösystemet och megatrender som påverkar arbetsliv och arbetsmiljö. De olika momenten syftar även till att ge deltagarna praktisk kunskap i hur man kan analysera arbetsmiljöproblem och argumentera för arbetsmiljöinsatser.

Under kursen arbetar du med praktiska övningar och exempel som utgår från dina egna erfarenheter. Du skriver också ett mindre arbete där du analyserar erfarenheterna med hjälp av de teoretiska redskap som kursen gett.

Unionen erbjuder kursen i samarbete med TCO och Karlstad Universitet. Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng.

För vem?

För dig som är arbetsmiljöombud.

Förkunskaper

Grundkurs i arbetsmiljö (BAM) och erfarenhet från rollen som arbetsmiljöombud.

Kostnad

Unionen står för kurskostnad.

Praktisk information

Datum & tider (preliminära)

21-22 september, Bergendals kursgård. (Eventuellt digitalt beroende på coronaläge)
18 november halvdag, digitalt
16 december, halvdag, digitalt
10-11 januari, Bergendals kursgård. (Eventuellt digitalt beroende på coronaläge)

Plats: Digitalt via Zoom

Anmälan: senast 18 maj, motivera din ansökan, Unionen har ett begränsat antal platser.

Exakta tider kommer senare.

Frågor: Lena.andersson@unionen.se

Grundläggande uppgifter

Personnummerformat: ååååmmddxxxx.

Adressuppgifter

Ej obligatorisk uppgift
Max 512 tecken

Vi skickar ett mejl till dig som kvitto på att vi tagit emot din anmälan.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg