Petroleumbranschens Arbetsgivareförbund

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Så hittar du rätt bland avtalen

För att göra det enklare för dig att hitta svar på din fråga förklarar vi här innehållet i några av avtalen nedan. Tänk på att det kan finnas lokala avtal på din arbetsplats som gäller.

• Avtalsnytt. Kort sammanfattning av några av de viktigaste punkterna i avtalet med fokus på lön och lönehöjning under avtalsperioden.
  • Allmänna anställningsvillkor. Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, lön, semester, sjuklön, ledighet, permission,  uppsägning  med mera.
  • Löneavtal . Lönenivåer och mer utförlig information om hur löneprocessen ska gå till (ingår även som bilaga i tjänstemannaavtalen).
  • Övriga avtal. Andra gällande avtal på avtalsområdet och i branschen.

Allmänna anställningsvillkor 2017-2020 - Petroleumbranschen (OBS! Tidigare avtalet, nya avtalet kommer snart, arbete pågår)

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera.

Löneavtal 2017-2020 - Petroleumbranschen (OBS! Tidigare avtalet, nya avtalet kommer snart, arbete pågår)

I löneavtalet beskrivs lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.

Förtroendevald? På Mitt Uppdrag finns mer underlag

Om du är förtroendevald finns mer information på avtalsområdet på sidan Mitt Uppdrag. Stödmaterial för korttidsarbete på området, mer info om det nya avtalet när det är klart (a-cirkulär), e-kurser med mera. Logga in och klicka dig vidare på sidan Mitt Uppdrag via ingången Stödmaterial på ditt avtalsområde.