En inkomstförsäkring
utöver det vanliga.

Nu ingår en ännu kraftfullare inkomstförsäkring i vårt medlemskap. Vi höjer taket till 60 000 kronor så att fler kan få upp till 80% av lönen mellan jobben och slipper klara sig på ca 11 000 kronor efter skatt från a-kassan.

Bli medlem här!

Nu kan fler helförsäkra inkomsten

Från den 1 januari 2014 ingår en ännu bättre inkomstförsäkring i medlemskapet. Med höjt tak för ersättning upp till 60 000 kronor i månaden i 150 dagar, cirka 7 månader. Vi höjer också taket i den frivilliga delen av så att du kan försäkra inkomsten ända upp till 150 000 kronor i 200 dagar, cirka 9 månader.

Samtidigt förbättrar vi också inkomstförsäkringen för alla med lägre inkomst. Vi slopar golvet för inträde så att du omfattas av försäkringen även om du tjänar under taket som finns i a-kassan på 18 700 kr idag. Det ökar chansen att du kan få ersättning om du en dag skulle bli arbetslös och då har en inkomst över a-kassetaket. Sedan tidigare har vi också kortat kvalifikationstiden för att du ska bli tryggare snabbare.

Resultatet: En inkomstförsäkring utöver det vanliga som gör att du slipper klara dig på ca 11 000 kr efter skatt från a-kassan utan kan få upp till 80 procent av hela inkomsten mellan jobben.

Villkor

Inkomstförsäkring ingår

Som medlem i Unionen blir du automatiskt inkomstförsäkrad om du är yrkesverksam medlem eller egenföretagare, är med i en svensk a-kassa och inte har fyllt 65 år.

Inkomstförsäkringen kompletterar din a-kassa och eventuell avgångsersättning så att du totalt får ut upp till 80 procent av tidigare lön upp till 60 000 kr/mån. Du kan få ut ersättning från inkomstförsäkringen i 150 ersättningsdagar, ungefär 7 månader, även under tid då du får ett eventuellt aktivitetsstöd.

Kommer du från ett annat fackförbund och blir medlem i Unionen kan du tillgodoräkna din period i ett annat förbunds motsvarande inkomstförsäkring.

Tilläggsförsäkring

Om du vill ha extra trygghet kan du teckna vår tilläggsförsäkring, som ger dig 50 extra ersättningsdagar utöver de 150 som redan ingår i inkomstförsäkringen. För detta betalar du en premie på 50 kronor/månad.

För dig som har en inkomst över 60 000 kr/mån ingår även ett höjt ersättningstak upp till 150 000 kr/mån. För detta betalar du en premie på 100 kr/mån och då ingår de 50 extra ersättningsdagarna.

Ersättning

För att få ut ersättning måste du vara medlem både i Unionen och A-kassan, ha varit med i försäkringen de senaste 12 månaderna när du blev arbetslös och under de senaste 18 månaderna arbetat sammanlagt 12 månader, minst 80 timmar per månad. För att få ersättning av Unionens Inkomstförsäkring krävs att du får arbetslöshetsersättning från din a-kassa.
Om du varit sjuk eller föräldraledig under 18-månadersperioden, "hoppar man över" den tiden. Istället får du tillgodoräkna dig arbete under motsvarande tidsperiod närmast före de 18 månaderna. Det betyder att du inte åker ur försäkringen på grund av sjukdom eller föräldraledighet. Det krävs dock att du varit med i försäkringen hela den tid som du arbetat. Här hittar du de fullständiga försäkringsvillkoren som gäller från 2014-01-01

Bli medlem här!

Några av de förmåner som ingår i ett medlemskap i Unionen

Lönestatistik

Dags för lönesamtal? Våra marknadslöner är efterfrågade och tillsammans med vår kvalificerade lönerådgivning får du en bra grund för att lyfta fram dina argument i lönesamtalet. Våra kollektivavtal innehåller nästan alltid en garanterad rätt till löneökning så att löneförhandlingarna på din arbetsplats inte behöver börja på noll.

Karriärcoachning

Dags att ta nästa steg i arbetslivet? Boka en tid med vår coach och diskutera åt vilket håll. På vår hemsida finns också interaktiva verktyg som hjälper dig hitta dina drivkrafter och kartlägga dina kompetensbehov.

Juridisk hjälp

Är du medlem i Unionen ingår juridisk rådgivning. Vi kan dina rättigheter och är proffs på paragrafer och kan ge dig snabba och kompetenta svar på dina vardagliga frågor. När en konflikt inte går att lösa genom förhandlingar kan du som medlem få juridisk hjälp att driva ditt ärende i domstol.

Cv-tjänster

Av oss kan du få hjälp att utforma träffsäkra ansökningshandlingar, som våra cv-granskare tar en sista titt på och kommenterar för att göra dem ännu bättre.

Försäkringar

Du blir automatiskt försäkrad hos Förenade Liv som ny Unionen-medlem i tre månader. Du omfattas då av Olycksfallsförsäkring, Sjuk- och diagnosförsäkring och Livförsäkring. Efter tre månader kan du själv välja att köpa fortsatt försäkring om du vill. Den är inte obligatorisk. Vi har också förhandlat fram bra rabatter på hem-/villaförsäkring och bilförsäkring hos If.

Rabatter och erbjudanden

Tack vare att vi är en halv miljon medlemmar har vi kunnat förhandla fram förmånliga rabatter och erbjudanden. Du får medlemspris på alltifrån utbildningar, banktjänster och resor till tidningsprenumerationer, el och telefoni.

Vi bjuder på 3 månader

Vi vill att fler ska upptäcka Unionen och alla våra smarta tjänster och förmåner som ökar både din trygghet och dina utvecklingsmöjligheter. Därför bjuder vi just nu på medlemsavgiften de första 3 månaderna så att du i lugn och ro kan ta del av till exempel vår juridiska rådgivning, lönestatistiken och karriärtjänsterna. Har du en månadslön på över 19 000 kr sparar du 675 kronor. Det enda du betalar det första kvartalet är a-kasseavgiften, om du är med i vår eller någon annan a-kassa, (det tycker vi att du ska vara eftersom du måste vara med i en a-kassa för att få vår inkomstförsäkring) eventuell klubbavgift och premien för den frivilliga delen av inkomstförsäkringen.

Vad händer om 3 månader?

Efter 3 månader hoppas vi att du har insett hur mycket du har att vinna på att vara medlem i Unionen. Vilken medlemsavgift du ska betala beror på din inkomst. För dig som tjänar över 19 000 kr per månad är medlemsavgiften 225 kronor per månad. Tjänar du mellan 15 000 och 19 000 är avgiften 150 kr/månad.

Vill du inte vara kvar i Unionen säger du upp medlemskapet. Uppsägningstiden är två månader och du kan säga upp dig när du vill.

Privatanställd?

Du kan bli medlem i Unionen om du jobbar som tjänsteman nästan var som helst i det privata arbetslivet. Vilken befattning, utbildning och lön du har spelar ingen roll.
Många av våra halvmiljonen medlemmar jobbar som projektledare, ingenjörer, administratörer, ekonomer, kommunikatörer, it-konsulter, receptionister, tekniker och säljare.

Bransch och företag

Här är några exempel på branscher där medlemmar arbetar:
Verkstadsindustri, gross- och partihandel, transport och spedition, forskning och utveckling, byråer/uppdragsverksamhet, callcenter, byggindustri, kemisk industri, konsult, ideella organisationer, it-branschen, telekom, skogs- och pappersindustri, livsmedel, media, privat tandvård och många fler.

Våra medlemmar jobbar på bland annat Volvo, Ikea, Ericsson, Scania, Sas, Ikea, Skanska, Microsoft, Systembolaget, Svensk Bilprovning, Apoteket, Manpower, Saab, ICG, Swebus, Ica, Stora Enso, Eniro, Vattenfall, Sandvik, Telia, Astra Zeneca, Röda Korset, Securitas, Sveriges Radio, Ernst & Young, Dagens Nyheter, Tetra Pak, Radiotjänst, Adecco, IBM, SOS Alarm, Rädda barnen och Svenska Spel, för att ändå bara nämna några få av de över 60 000 arbetsplatser där det finns Unionenmedlemmar.

Fortfarande osäker på om du kan vara med i Unionen?

Mejla Unionens medlemsregister, så hjälper de dig att ta reda på det. Eller hör med kollegorna på jobbet ifall de redan är medlemmar och om det finns någon Unionenklubb på arbetsplatsen. Det brukar vara ett gott tecken på att du är välkommen hos oss i Unionen.