jaktenpåmakten

Vad är grejen med facket?

Framförallt om man är en vass löneförhandlare själv. De där hundralapparna kan man väl lägga på att streama filmer och en lördags-pizza istället...
Komikern Messiah Hallberg, utsänd grävande reporter på uppdrag från Unionen, börjar nysta i frågan ”Så vad får jag ut av det här?” Utan att spoila svaret, kan vi avslöja att han förvånas över vissa upptäckter.

Klubb eller konspiration?

Vad pysslar fackklubbarna på företagen med egentligen? Verkar de i egenintresse? Och har de överhuvudtaget någon påverkan? Messiah drar till Göteborg, för att infiltrera en klubb på ett tevespelsbolag. Han möter också en projektanställd, som hittat ett smart sätt att få pengar även när han är mellan jobb …

Facket och företaget – så funkar det

Men cheferna då, de måste väl vara fackets motståndare? Messiah åker till Västerås och möter upp en chef på ABB. Han lyckas även nästla sig in i en förhandling på absolut högsta nivå. Där borde det väl gå hett till! Så varför sitter de och samtalar i samförstånd?

Med världen som arbetsmarknad, why Sweden?

De har världen som arbetsmarknad, och kan välja mellan högavlönade jobb i Silicon Valley, London, Bombay … Ändå kommer de hit. Varför välja kalla, lilla Sverige? Messiah drar till Kista science city och frågar en programmerare från Indien om varför han valt att bo och jobba i det här hörnet av världen.

Svenska modellen – är det verkligen modellen för oss?

I Frankrike strejkar man högljutt för schyssta villkor och bättre löner. Borde inte även de svenska facken stå på barrikaderna och kämpa hårdare för sina medlemmar? I Tyskland har man minimilön och ungdomsarbetslösheten är bland de lägsta i Europa. Så kanske tänker de mer kreativt. Messiah Hallberg träffar en fransman och en tyska, för att utreda om den svenska modellen verkligen är modellen för oss – om vi nu vill bli number one.

Hjärta med texten 0 kronor som student Kickstart för jobbsugna.
Allt detta ingår i Unionen Student:

• Cv-granskning med Unionens söka-jobb-experter
  • Personlig lönerådgivning inför din första löneförhandling
  • Granskning av ditt anställningsavtal och fri rådgivning om dina rättigheter
  • Inbjudningar till exklusiva föreläsningar om karriär , hälsa och arbetsliv
  • Förmånligt studentpris på hemförsäkring och olycksfallsförsäkring för ekonomisk trygghet när du pluggar
  • Upp till 96% rabatt på medlemsavgiften första året i arbetslivet (100 kr istället för upp till 2 700 kr).

Knapp med texten alla på Unionen för alla – oavsett utbildning

I Unionen Student kan alla vara med som är sugna på jobb i det privata arbetslivet, oavsett vilken utbildning du går och vilken befattning du får. Ingenjörer och personalvetare. Ekonomer och systemvetare. Jurister och farmaceuter. Jurister och spelutvecklare. Och alla andra, inklusive chefer och egenföretagare.

Det är vår idé och vår styrka. Den gör oss till Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar, 29 000 förtroendevalda och det bästa stödet både när du söker extrajobb under studierna och tar steget ut i arbetslivet efter examen.