Information till dig som medlem i SLF

Här kan du läsa om vad som gäller i samband med sammanslagningen mellan Skogs- och Lantbrukstjänstemannaförbundet (SLF) och Unionen.

Skogs- och Lantbrukstjänstemannaförbundets (SLF) förbundsstämma och Unionens kongress  har röstat för ett samgående mellan de båda förbunden. Det innebär att medlemmar i SLF från och med den 1 juni 2019, övergår i ett medlemskap i Unionen.

I Unionen är vi mycket glada att få hälsa dig välkommen som medlem.
Vi är 650 000 medlemmar i det privata näringslivet och finns inom ett flertal branscher. Vi har 18 regionkontor  runt om i Sverige. Som medlem har du styrkan av ett stort förbund i ryggen som säkrar din trygghet, ger dig chansen att påverka och ökar din möjligheter att utvecklas i yrkeslivet, samtidigt som kunskapen från SLF finns kvar.V

Välkommen till Unionen!

Här kan du läsa om vad som gäller i samband med sammanslagningen.

När flyttas mitt medlemskap i SLF till Unionen?

Den 1 juni 2019 sker sammanslagningen mellan SLF och Unionen och då flyttas ditt medlemskap till Unionen.

Behöver jag göra något för att mitt medlemskap ska flytts till Unionen?

Nej, du behöver inte göra någonting. Har du autogiro eller e-faktura idag kommer du behöva teckna nytt. Du kommer få mer information direkt från Unionen kring den 1 juni.

Vad kostar medlemskapet i Unionen?

Ett medlemskap i Unionen kostar för inkomster över 19 000 kronor i månaden 225 kronor/månad. Läs mer om medlemsavgiften på www.unionen.se/medlemsavgift.

Händer det något med mitt kollektivavtal?

Ditt  kollektivavtal  och de villkor som du har idag följer med till Unionen.

För dig som är chef

Som Sveriges största fackförbund för chefer kan vi ge dig utveckling och professionellt stöd för ett bättre chefsliv. Läs om vad vi kan erbjuda dig som är chef.

För dig som är pensionär

För dig som har ett pensionärsmedlemskap i SLF går detta över till Unionens pensionärsmedlemskap. Det kostar endast 100 kronor per år och du kan nyttja rabatter på resor och prenumerationer. Läs mer om pensionärsmedlemskap.

Unionen finns i hela landet

Unionen har 18 regioner, från Norrbotten i norr till Sydväst i söder. Regionkontoren arbetar lokalt med  förhandling , rådgivning och utbildning för medlemmar och förtroendevalda. Det betyder att vi är nära och lätta att nå och kan frågorna i just din ort.

Vad händer med min inkomstförsäkring?

Folksam ömsesidig sakförsäkring har varit försäkringsgivare för din inkomstförsäkring i SLF. Den 1 juni övergår din inkomstförsäkring i SLF till Unionen Medlemsförsäkring AB.

Unionens inkomstförsäkring ingår i ditt medlemskap utan extra kostnad och du omfattas automatiskt om du är  yrkesverksam  medlem eller egenföretagare samt är med i en svensk a-kassa och inte fyllt 65 år. Inkomstförsäkringen kompletterar din a-kassa och eventuell avgångsersättning så att du kan få ersättning upp till 80 procent av din tidigare inkomst upp till 60 000 kronor i månaden i 150 ersättningsdagar om du blir arbetslös eller säger upp dig.
Läs mer om försäkringen och vad som gäller för att få ut ersättning.

Vad gäller om jag är eller blir arbetslös före den 1 juni 2019?

Om du blir arbetslös före den 1 juni 2019 ska du ansöka om ersättning från SLF:s inkomstförsäkring i Folksam. För dig som sedan tidigare är arbetslös, och har rätt till ersättning från inkomstförsäkringen i Folksam, fortsätter ersättningen att betalas ut från Folksam till dess du inte längre är arbetslös eller dina ersättningsdagar tagit slut.

Vad händer med mina personförsäkringar hos Folksam?

Du som har någon av SLF:s personförsäkringar hos Folksam
Om du har någon av SLF:s gruppförsäkring (exempelvis liv-, olycksfallsförsäkring, sjukkapital eller annan personförsäkring) så kommer dessa att flyttas till Bliwa som är försäkringsgivare för Unionens personförsäkringar. Du kommer att få mer information från både Folksam (i början av maj) och Bliwa (i början av juni). Kontakta Folksam om du har frågor om den sista fakturan att betala till dem. Om du har någon skada eller sjukdom som har inträffat innan den 1 juni behöver du kontakta Folksam som är ansvarig för de skador som inträffar innan Bliwa tar över ansvaret.

Du som idag inte har någon av SLF:s personförsäkringar hos Folksam
Om du inte har några personförsäkringar hos Folksam under SLF:s gruppavtal kommer du automatiskt att anslutas till Unionens personförsäkringar hos Bliwa i början av juni. Det krävs att du uppfyller anslutningsvillkoren, bland annat att du är fullt arbetsför. Läs mer om vad som gäller för Unionens personförsäkringar hos Bliwa.

Vad händer med min hemförsäkring hos Folksam?

Om du idag har Folksams hemförsäkring via SLF:s gruppavtal så fortsätter den att gälla precis som tidigare till dess huvudförfallodag. En hemförsäkring gäller normalt ett år i taget. Unionen har samarbete med If rörande hem- och bilförsäkring.
Läs mer om If:s hem- och bilförsäkring med Unionenrabatt för medlemmar.

Kontakta oss

Du är alltid välkommen att höra av dig om det är något du undrar över. Här hittar du kontaktuppgifter till Unionen.