Höjdarkampanj om a-kassa och inkomstförsäkring

Trygghetskampanj med filmer påminner om att a-kassa och inkomstförsäkring är olika saker och att de tillsammans innebär höjden av trygghet om du har högre lön.

Det är oroliga tider med varsel och uppsägningar i spåren av coronapandemin. Samtidigt har många inte koll på hur trygghetssystemen vid arbetslöshet fungerar. Att det är viktigt att vara med i a-kassan som en grundtrygghet, men att det finns ett ersättningstak i arbetslöshetsförsäkringen som tack och lov höjts under den pågående krisen men fortfarande gör att alla inte får 80% av tidigare inkomst vid arbetslöshet. Att en kompletterande inkomstförsäkring kan fylla på, och att en sådan ingår i Unionens medlemskap, är också något som inte alla har koll på det.

Därför kampanjar Unionen i november-december för att folkbilda om att a-kassan och inkomstförsäkring är olika saker, att båda kan behövas om du har högre lön. Det är höjden av trygghet!

Reklamfilm på TV och TV4 Play med flera playkanaler visar två kollegor som pratar a-kassa och inkomstförsäkring och illustrerar skillnaden med höjbara kontorsstolar.

Filmerna visas även på Youtube och i sociala medier med länk till kampanjsidan på www.unionen.se/nu/hojden-av-trygghet.

Klubbaffisch Kampanjaffisch för arbetsplatsen!

Alla klubbar och ombud som vill hjälpa till att öka kännedomen om hur a-kassa och inkomstförsäkring hänger ihop, kan ladda ner, skriva ut och sätta upp en kampanjaffisch för att sprida budskapet.