Förtroendevaldå?

Som medlem i Unionen får du möjlighet att vara med att påverka. Över 30 000 unionare har ett fackligt uppdrag på sin arbetsplats. Gör din röst hörd och gör skillnad både för dig själv och dina arbetskamrater. På jobbet.

Pratbubbla - tummen upp

Kraft att förändra din arbetsplats

Arbetsplatsombud - ett viktigt uppdrag

Hela arbetsplatsen tjänar på att ni får större insyn och chans att påverka exempelvis i lönefrågor. Dessutom får chefen någon att bolla idéer och personalfrågor med, och dina kollegor får någon att vända sig till med frågor om hur ni har det på jobbet.

Klubb - bästa sättet att förändra på jobbet

Hela arbetsplatsen tjänar på att ni får inflytande och laglig rätt att påverka, att ni har rätt till information från arbetsgivaren och att ni får smidigare beslutsprocesser vid förändringar. Alla medlemmar får dessutom möjlighet att driva sin viktigaste fråga.

Arbetsmiljöombud - ett viktigt uppdrag

Hela arbetsplatsen tjänar på att någon är med och påverkar den fysiska och psykosociala miljön. Dessutom får din chef någon att bolla arbetsmiljöfrågor med och dina kollegor får någon att vända sig till.

Kan jag bli förtroendevald?

För att bli förtroendevald behöver du ha ett arbete, vara medlem i Unionen och bli vald av dina kollegor som också är medlemmar. Om någon inte är medlem går det att fixa på sidan Medlemskapet.

Förutom att ni får inflytande på arbetsplatsen får ni också möjlighet att utveckla olika sidor hos er själva. Dessutom är det meriterande – de allra flesta arbetsgivare anser att fackligt förtroendevalda bidrar till att utveckla arbetsplatsen. Det ger också en bra känsla i magen att kunna påverka så att saker förbättras och att få uppskattning av kollegor som har fått hjälp.