Allt om Unionenveckan

Unionenveckorna genomförs två gånger per år – en på våren under vecka 6 och en på hösten under vecka 38. Det här är en tid då hela förbundet kraftsamlar för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Vi träffar medlemmar och värvar nya, vi arrangerar aktiviteter och syns i annonser – allt för att berätta att vi finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Beställ material till vecka 6 2020

Kampanjbild Unionenveckan
Tema lön under vårens Unionenvecka

Vecka 6, den 3-9 februari, är det dags för nästa ”Unionenvecka”. Då kraftsamlar som vanligt hela förbundet för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Ni som förtroendevalda har en nyckelroll genom att på er arbetsplats berätta att Unionen finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

"Preppa inför lönesamtalet!"

Under Unionenveckan kommer vi lyfta några av de förmåner och tjänster som hjälper dig förbereda dig inför lönesamtalet. Unionens Marknadslönestatistik ger dig bättre koll på löneläget och som medlem kan du boka tid för personlig lönecoachning via telefon. En nyhet lagom till Unionenveckan är också Lönepreppen, en digital tjänste där du fyller i datum förlönesamtal och din e-postadress och får råd och tips på vägen dit.

Att avtalsrörelsen går in i sitt slutskede våren 2020 kommer också märkas under
Unionenveckan. Med kollektivavtal på arbetsplatsen får du ofta ännu bättre
förutsättningar i form av rätt till årlig lönerevision , tydliga löne­kriterier och en
generell pott pengar avsatta till löneökningar.

Kampanjkit

Beställ kampanjmaterial

Var med och synliggör lönefrågan och Unionen på er arbetsplats vecka 6. Beställ kampanjmaterial i form av ett ”preppingkit” inför lönesamtalet, perfekt att prata lön och lönesamtal kring i samband med arbetsplatsaktiviteter. Den här Unionenveckan blir det alltså inga kampanjpåsar utan ett lite enklare men lockande kampanjmaterial. Materialet finns på svenska, engelska och för chefer.

Sista datum för att beställa och få leveransinnan Unionen-veckan är den 17 januari.

Beställ kampanjmaterial till vecka 6 2020

Möteskit på dukBildspel för att fikasnacka om lön

Precis som de senaste Unionenveckorna kommer alla klubbar och ombud kunna beställa ett självinstruerande bildspel för att hålla ett kort möte och prata lön, till exempel på fikarasten. Bildspelet innehåller fakta, tips, filmer och några diskussionsfrågor. Ta gärna kontakt med regionkontoret för att höra vilket stöd ni kan få i samband med aktiviteten.

Bildspelet kommer att gå att beställa och även ladda hem från den här sidan!

Vad händer i er region?

Ta gärna kontakt med Unionenkontoret i er region för att få veta mer om vad som händer i er del av landet i samband med Unionenveckan och vilket stöd ni kan få i era aktiviteter.

gbg_tag.jpg

Så gör ni värvande "skrivbordsbesök"

Ett sätt att synas och värva på arbetsplatsen är att göra "skrivbordsbesök" eller "Unionentåg" där ni går från skrivbord till skrivbord och pratar jobbfrågor och medlemskap. Läs en checklista inför, under och efter aktiviteten.
alten_gbg2.jpg

Klubben på Alten hade superkul första Unionenveckan

Nystartade Unionenklubben på Alten var med på sin första Unionenveckan vecka 38.
Tipsfråga under Unionenveckan

Tipsfrågor till Unionenveckan

Färdiga frågor med 1X2-alternativ om ekonomi, lön, arbetstider, inflytande, kompetensutveckling, kollektivavtalet och medlemskapet.
Arbetsplatsombudet Minna

Arbetsplatsombudet Minna: "Det är så otroligt värt det!"

”Unionenveckan öppnar för samtal om hur vi har det på jobbet” .