Allt om Unionenveckan

Unionenveckorna genomförs två gånger per år – en på våren under vecka 6 och en på hösten under vecka 38. Det här är en tid då hela förbundet kraftsamlar för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Vi träffar medlemmar och värvar nya, vi arrangerar aktiviteter och syns i annonser – allt för att berätta att vi finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Beställ kampanjmaterial till Unionenveckan vecka 6 2019

Lönekampanj
Tema lön under vårens Unionenvecka

Vecka 6, den 4-10 februari, är det dags för nästa ”Unionenvecka”. Då kraftsamlar som vanligt hela förbundet för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Ni som förtroendevalda har en nyckelroll genom att på er arbetsplats berätta att Unionen finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Tema: lön

Vecka 6 är temat för Unionenveckan lön, en viktig jobbfråga för många inte bara för att den betalar räkningarna utan också för att den fungerar som en bekräftelse på att hur ens arbete uppskattas och värderas. Att vara nöjd med sin lön är därför en viktig del av att trivas med jobbet. Att få stöd i sin löneutveckling är också ett tungt skäl för många att vara med i Unionen, inte minst i den prioriterade gruppen högskoleutbildade.

Gladare lönebesked med Unionens tjänster och förmåner

Under Unionenveckan kommer vi lyfta några av de förmåner och tjänster som hjälper dig förbereda dig inför årets viktigaste möte för dig och din lön: lönesamtalet.  Löneratorn innehåller Unionens marknadslöner som ger dig bättre koll på löneläget för ditt yrke, och som medlem kan du boka tid för personlig lönecoachning via telefon inför lönesamtalet eller jobbintervjun.

Med vårt kollektivavtal på arbetsplatsen får du dessutom ännu bättre förutsättningar i form av rätt till årlig lönerevision , tydliga löne­kriterier och pengar avsatta till löneökningar så att förhandlingarna inte behöver börja på noll. Att nästa avtalsrörelse närmar sig kommer också märkas i samband med Unionenveckan!

Kampanjpåse Unionenveckan

Beställ kampanjmaterial från 5 december

Hoppas ni vill vara med och synliggöra lönefrågan och Unionen på er arbetsplats vecka 6. Den 5 december kan ni börja beställa färdigpackade värvningspåsar och andra kampanjmaterial exklusiva för Unionenveckan. Påsarna innehåller värvande material kring hur Unionen kan bidra till gladare lönebesked, konkreta tips inför lönesamtalet och ett specialtemanummer kring Kollega. Det finns också plats att stoppa ner till exempel macka, juice och info från klubben eller regionen.

Alla klubbar och ombud får ett mejl när materialbeställningen öppnar!

Lönefika

Bildspel för att fikasnacka lön

Till Unionenveckan kommer alla klubbar och ombud kunna beställa ett självinstruerande bildspel för att hålla ett fikamöte och prata lön. Bildspelet innehåller fakta, råd, ett lönequiz och några diskussionsfrågor om hur lönesättningen fungerar på arbetsplatsen.

Ta gärna kontakt med regionkontoret för att höra vilket stöd ni kan få i samband med aktiviteten.

Ladda hem bildspelet

Vad händer i er region?

Ta gärna kontakt med Unionenkontoret i er region för att få veta mer om vad som händer i er del av landet i samband med Unionenveckan och vilket stöd ni kan få i era aktiviteter.

gbg_tag.jpg

Så gör ni värvande "skrivbordsbesök"

Ett sätt att synas och värva på arbetsplatsen är att göra "skrivbordsbesök" eller "Unionentåg" där ni går från skrivbord till skrivbord och pratar jobbfrågor och medlemskap. Läs en checklista inför, under och efter aktiviteten.
alten_gbg2.jpg

Klubben på Alten hade superkul första Unionenveckan

Nystartade Unionenklubben på Alten var med på sin första Unionenveckan vecka 38.
Tipsfråga under Unionenveckan

Tipsfrågor till Unionenveckan

Färdiga frågor med 1X2-alternativ om ekonomi, lön, arbetstider, inflytande, kompetensutveckling, kollektivavtalet och medlemskapet.
Arbetsplatsombudet Minna

Arbetsplatsombudet Minna: "Det är så otroligt värt det!"

”Unionenveckan öppnar för samtal om hur vi har det på jobbet” .