Allt om Unionenveckan

Unionenveckorna genomförs två gånger per år – en på våren under vecka 6 och en på hösten under vecka 38. Det här är en tid då hela förbundet kraftsamlar för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Vi träffar medlemmar och värvar nya, vi arrangerar aktiviteter och syns i annonser – allt för att berätta att vi finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Beställ material till vecka 38 2019

Kampanjbild Unionenveckan
Tema balans under höstens Unionenvecka

Vecka 38, den 16-22 september, är det dags för nästa ”Unionenvecka”. Då kraftsamlar som vanligt hela förbundet för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Ni som förtroendevalda har en nyckelroll genom att på er arbetsplats berätta att Unionen finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Tema: balans

Balans i livet är en av Unionens hjärtefrågor och allt viktigare i dagens arbetsliv, där arbetsbelastningen, övertiden och stressen ökar samtidigt som gränserna mellan arbete och fritid suddas ut. Därför har Unionen under våren opinionsbildat mycket kring tillgänglighet och återhämtning i kampanjen #unplugged. Och därför kommer
vi under höstens Unionenvecka prata om hur det bästa sättet att skapa ett hållbart arbetsliv är att göra det tillsammans.

Jobb Mass Index och unionen.se/balans

I samband med Unionenveckan kommer Unionen på olika sätt kampanja på balanstemat. Det blir filmer, annonser och inlägg i sociala medier som bland annat marknadsför vår ”JMI-mätare” på www.unionen.se/jmi där du genom att svara på några korta frågor om arbetsbelastning och arbetsklimat kan räkna ut ditt Job Mass Index. Vi kommer också marknadsföra nya adressen www.unionen.se/balans där vi samlar alltifrån råd och stöd till tjänster och verktyg som bidrar till balansen i arbetslivet.

Tre kampanjpåsar

Beställ kampanjmaterial

Var med och synliggör balansfrågan och Unionen på er arbetsplats vecka 38. Nu kan ni beställa färdigpackade värvningspåsar och andra kampanjmaterial exklusiva för Unionenveckan. Påsarna innehåller värvande material kring hur Unionen kan bidra till balans i livet, konkreta argument för att satsa på arbetsmiljöarbetet och ett specialnummer av Kollega med tema balans. Det finns också plats att stoppa ner t ex macka, juice och info från klubben eller regionen.

Beställ kampanjmaterial till vecka 38 2019

BalansmöteBildspel för att fikasnacka balans

Till Unionenveckan kommer alla klubbar och ombud kunna beställa ett självinstruerande bildspel för att hålla ett kort möte på jobbet för att prata arbetsmiljö och balans, till exempel på fikarasten. Innehåller bland annat fakta, filmer, ett quiz och några diskussionsfrågor.

Ta gärna kontakt med regionkontoret för att höra vilket stöd ni kan få i samband med aktiviteten. Bildspelet kommer att gå att beställa och även ladda hem från den här sidan!

Vad händer i er region?

Ta gärna kontakt med Unionenkontoret i er region för att få veta mer om vad som händer i er del av landet i samband med Unionenveckan och vilket stöd ni kan få i era aktiviteter.

gbg_tag.jpg

Så gör ni värvande "skrivbordsbesök"

Ett sätt att synas och värva på arbetsplatsen är att göra "skrivbordsbesök" eller "Unionentåg" där ni går från skrivbord till skrivbord och pratar jobbfrågor och medlemskap. Läs en checklista inför, under och efter aktiviteten.
alten_gbg2.jpg

Klubben på Alten hade superkul första Unionenveckan

Nystartade Unionenklubben på Alten var med på sin första Unionenveckan vecka 38.
Tipsfråga under Unionenveckan

Tipsfrågor till Unionenveckan

Färdiga frågor med 1X2-alternativ om ekonomi, lön, arbetstider, inflytande, kompetensutveckling, kollektivavtalet och medlemskapet.
Arbetsplatsombudet Minna

Arbetsplatsombudet Minna: "Det är så otroligt värt det!"

”Unionenveckan öppnar för samtal om hur vi har det på jobbet” .