Unionenveckan

Unionenveckorna har historiskt hållits två gånger per år – en på våren under vecka 6 och en på hösten under vecka 38. Då har hela kraftsamlat för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Vi har träffat medlemmar och värvat nya, arrangerat aktiviteter och synts i annonser – allt för att berätta att vi finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Inga Unionenveckor tills vidare

Unionen fortsätter satsa på att öka organisationsgraden och de förtroendevaldas insats på arbetsplatserna för att värva nya medlemmar och göra befintliga medlemmar nöjdare är mycket viktigt. Men om det i framtiden blir i form av "Unionenveckor" eller sker på något annat sätt är just nu inte bestämt.

Här nedan kan du läsa om den senaste Unionenveckan som hölls:

Tema lön under Unionenvecka 2020

Vecka 6, den 3-9 februari 2020, är det dags för nästa ”Unionenvecka”. Då kraftsamlar som vanligt hela förbundet för att synas på arbetsplatserna och prata jobbfrågor och medlemskap. Ni som förtroendevalda har en nyckelroll genom att på er arbetsplats berätta att Unionen finns, vad vi gör och varför man ska vara medlem.

Kampanjbild Unionenveckan

"Preppa inför lönesamtalet!"

Under Unionenveckan lyftes några av de förmåner och tjänster som hjälper dig förbereda dig inför lönesamtalet. Unionens Marknadslönestatistik ger dig bättre koll på löneläget och som medlem kan du boka tid för personlig lönecoachning via telefon. En nyhet lagom till Unionenveckan var också Lönepreppen, en digital tjänste där du fyller i datum förlönesamtal och din e-postadress och får råd och tips på vägen dit.

Att avtalsrörelsen går in i sitt slutskede våren 2020 märktes ockås under
Unionenveckan. Med kollektivavtal på arbetsplatsen får du ofta ännu bättre
förutsättningar i form av rätt till årlig lönerevision , tydliga löne­kriterier och en
generell pott pengar avsatta till löneökningar.

Kampanjkit

Så gör ni värvande "skrivbordsbesök"

Ett sätt att synas och värva på arbetsplatsen är att göra "skrivbordsbesök" eller "Unionentåg" där ni går från skrivbord till skrivbord och pratar jobbfrågor och medlemskap. Läs en checklista inför, under och efter aktiviteten.

Tipsfrågor till Unionenveckan

Färdiga frågor med 1X2-alternativ om ekonomi, lön, arbetstider, inflytande, kompetensutveckling, kollektivavtalet och medlemskapet.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg