Kom ihåg att välkomna nya medlemmar

För att medlemmarna ska känna sig extra välkomna är det värdefullt att även du som förtroendevald på arbetsplatsen hälsar välkommen till Unionen.

Så får vi nya medlemmar att känna sig extra välkomna

Nya medlemmar i Unionen får ett antal välkomstmejl och ett postalt välkomstutskick till hemadressen. Men för att medlemmarna ska känna sig extra välkomna är det värdefullt att även du som förtroendevald på arbetsplatsen hälsar välkommen till Unionen.

Genom att presentera dig, och klubben om det finns någon sådan, så vet de nya medlemmarna vem de ska vända sig till. Att berätta om aktuella frågor på arbetsplatsen skapar engagemang till fackliga frågor. Undersökningar har visat att medlemmar som känner sig välkomna och ser nyttan med medlemskapet också blir mer nöjda och lojala i sitt medlemskap.

Välkommen banderoll

Gå gärna till medlemmen och säg hej, alternativt ring eller skicka en e-post. Presentera dig själv och vad du och ev klubben gör, aktuella frågor och hur den nya medlemmen skulle kunna engagera sig i det fackliga arbetet på arbetsplatsen. Bjud gärna också in till någon aktivitet som klubben arrangerar, alternativt till något som regionkontoret erbjuder.

Visa självklart unionen.se och det som ingår i medlemskapet.

Tipsa dem gärna också om att betala med autogiro – både för miljön som argument och enkelheten i att slippa hålla ordning på ytterligare fakturor. Genom att logga in på unionen.se med Bank-ID kan de enkelt välja autogiro.

Tänk på att en uppgift om att någon är medlem i Unionen är en känslig personuppgift enligt GDPR och inte ska avslöjas för personer utanför förbundet.

Stort tack för att du hjälper till att få nya medlemmar att trivas på sin arbetsplats och med sitt medlemskap!