Avtal – verktygslåda

Materialen i verktygslådan fyller lite olika syften beroende på vilken aktivitet du gör, vem du pratar med och i vilket sammanhang. Använd materialen som stöd i dina samtal med medlemmar, arbetsgivare och andra förtroendevalda när du pratar om varför Unionen driver vissa specifika avtalsfrågor. Sidan uppdateras löpande med nya material.

Dokument - avtal 2023

Avtal 2020 och Märket

Du hittar aktuellt material om avtalsrörelsen 2020 i verktygslådan. Nu finns bland annat svensk och engelsk A5 broschyr "Allt om märket" att ladda ner eller beställa tryckta exemplar av.

Partsgemensamt material om Flexpension i Tjänsteföretag

Här hittar du partsgemensamt (Unionen, Sveriges Ingenjörer och Almega) material om överenskommelsen Flexpension i Tjänsteföretag. Det finns både en översikt och ett fördjupat material.

Frågor och svar om flexpension - Q&A flexpension in English

Material från avtalsrörelsen 2017

Här hämtar du material för att sprida kunskap och engagemang för Unionens avtalskrav i avtalsrörelsen 2017. Lön, arbetstid, flexpension och ett jämställt arbetsliv är fokusområden som ligger till grund för våra avtalskrav.

Avtalskraven i industrin 2017

Ett informationsblad i A4-format med exempel på Unionens och arbetsgivarnas krav i industrin i avtalsrörelsen 2017. Du kan enkelt skriva ut PDF-en eller bifoga den i e-post.

Presentationsmaterial om avtalskraven 2017

Power-point om huvudinriktning för avtalskrav
Vad fokuserar Unionen på i avtalsrörelsen 2017? En power-point om huvudinriktningen för våra krav i avtalsrörelsen 2017; lön, arbetstid, flexpension och ett jämställt arbetsliv.

Informationsblad till arbetsgivare om flexpension

Informationsblad till arbetsgivare i A4
Använd underlaget i samtalen med din arbetsgivare. Du kan enkelt skriva ut PDF-en eller bifoga den i mejl

Hjälp oss göra Unionen bättre