Avtal – verktygslåda

Materialen i verktygslådan fyller lite olika syften beroende på vilken aktivitet du gör, vem du pratar med och i vilket sammanhang. Använd materialen som stöd i dina samtal med medlemmar, arbetsgivare och andra förtroendevalda när du pratar om varför Unionen driver vissa specifika avtalsfrågor. Sidan uppdateras löpande med nya material.

Partsgemensamt material om Flexpension i Tjänsteföretag

Här hittar du partsgemensamt (Unionen, Sveriges Ingenjörer och Almega) material om överenskommelsen Flexpension i Tjänsteföretag. Det finns både en översikt och ett fördjupat material.

Frågor och svar om flexpension - Q&A flexpension in english

Flyer om flexpension i tjänstesektorn

Här finns en flyer som kortfattat bekriver innehållet i överenskommelsen om flexpension i tjänstesektorn mellan Unionen, Sveriges ingenjörer och Almega.

Videoklipp om flexpension och flexpaketet i tjänstesektorn

På Unionens kanal på YouTube - Unionen TV - finns flera videoklipp om överenskommelsen om flexpension i tjänstesektorn mellan Unionen, Sveriges ingenjörer och Almega. Det finns:

Material från avtalsrörelsen 2017

Här hämtar du material för att sprida kunskap och engagemang för Unionens avtalskrav i avtalsrörelsen 2017. Lön, arbetstid, flexpension och ett jämställt arbetsliv är fokusområden som ligger till grund för våra avtalskrav.

Avtalskraven i industrin 2017

Ett informationsblad i A4-format med exempel på Unionens och arbetsgivarnas krav i industrin i avtalsrörelsen 2017. Du kan enkelt skriva ut pdf-en eller bifoga den i e-post.

Presentationsmaterial om avtalskraven 2017

Power-point om huvudinriktning för avtalskrav
Vad fokuserar Unionen på i avtalsrörelsen 2017? En power-point om huvudinriktningen för våra krav i avtalsrörelsen 2017; lön, arbetstid, flexpension och ett jämställt arbetsliv.

Informationsblad till arbetsgivare om flexpension

Informationsblad till arbetsgivare i A4
Använd underlaget i samtalen med din arbetsgivare. Du kan enkelt skriva ut pdf-en eller bifoga den i mejl

Material från avtalsrörelsen 2016

Flyers om strejk

Vadå strejk?
What is meant by a strike?

Flyern förklarar när och varför ett fackförbund kan behöva konflikta. Den sammanfattar strejkreglerna och beskriver steg-för-steg vad som gäller för medlemmar vid strejk. Beställ flyers i svensk och engelsk version genom länkarna ovan eller ladda hem dem som pdf.

Handbok om flexpension

Detta är flexpension. En handbok.
Lär dig allt om flexpension för att vara trygg i samtalen med medlemmar, arbetsgivare och andra förtroendevalda. Beställ handboken eller ladda ner den som pdf genom länken ovan.

Informationsfilmer om flexpension och avtalsrörelsen 2016

"Om flexpension och avtalsrörelsen 2016" med Gunilla Krieg, Unionen
Gunilla Krieg, central ombudsman på Unionen berättar om Unionen i avtalsrörelsen 2016 och varför flexpension är en prioriterad fråga.

"Om villkoren i kollektivavtalen med Gunilla Krieg, Unionen"
Gunilla Krieg, central ombudsman på Unionen berättar om de viktiga villkoren i kollektivavtalen och vad Unionen vill i avtalsrörelsen 2016.

"Om sifferlösa avtal med Gunilla Krieg, Unionen"
Gunilla Krieg, central ombudsman på Unionen förklarar innebörden av sifferlösa kollektivavtal som blir allt vanligare på svensk arbetsmarknad.