Unionen listar dåliga tecken på jobbet i trygghetskampanj

I en kampanj om att trygga ekonomin inför sämre tider bjuder vi på tidiga varningstecken på arbetsplatsen.

Dåliga tecken på jobbet står i fokus för Unionens marskampanj om ekonomisk trygghet i arbetslivet. Vi påminner om att sämre tider kan komma och att det gäller att se om sitt hus i tid, till exempel genom att gå med i Unionen och få råd, stöd och inkomstförsäkring. Kampanjens huvudmålgrupp är yngre (25-35 år) storstadsbor som oftare tänker att de inte kommer drabbas eller klarar sig på egen hand om något skulle hända.

I kampanjen listar vi ett antal vanliga varningstecken på att ekonomin är på väg att bli sämre på arbetsplatsen. Till exempel att det sparas in på förmåner som friskvårdsbidrag eller fruktkorgar, eller dras ner på ambitionerna när det gäller konferenser eller kompetensutveckling .

Totalt listar vi 25 dåliga tecken på jobbet i kampanjen, som vi också samlar på en BINGO-bricka som går att ladda ner, skriva ut och använda som en kampanjaffisch.

Kampanjen består av:

• Reklamfilm på tv, Play och YouTube där ung tjej upptäcker ett antal tecken på att ekonomin kanske inte längre är den bästa på arbetsplatsen (se ovan).
  • Ljudreklam i poddar och Radioplay med olika exempel på dåliga tecken på jobbet. Lyssna på ett par radiospotar:
  • Inlägg i sociala medier med enskilda dåliga tecken och listan över "25 tecken på dålig ekonomi på jobbet"
Sociala medier-inlägg
Orolig man vid dator Dåliga tecken på jobbet #1: Planeringskonferens flyttas från spahotellet till personalmatsalen.
Dåligt tecken på jobbet #16: Toalettpappret byts mot variant som mest känns som sandpapper Frustrerad kvinna. Rubrik: "Ingen lön den 25:e?"
  • Kampanjsida på www.unionen.se/nu/daliga-tecken där alla exempel på dåliga tecken presenteras (och går att skriva ut som BINGO-bricka). På sidan finns det också mer läsning om hur Unionens inkomstförsäkring, rådgivning och förhandlingshjälp är en bra trygghet i sämre tider. Och vad som gäller om de dåliga tecknen besannas och det blir varsel och uppsägningar på arbetsplatsen. Eller om lönen plötsligt inte betalas ut som den ska. Dåliga tecken som vi bäst hanterar tillsammans - i Unionen.

BINGO-affisch med dåliga tecken på jobbet 3 saker du kan göra på jobbet

Alla klubbar och ombud kan hjälpa till att synliggöra kampanjen genom att:

1. Ladda ner, skriv ut och sätt upp eller dela ut kampanjens BINGO-bricka med 25 dåliga tecken på jobbet, för den som vill lära sig och hålla koll på tidiga tecken på sämre tider. Ladda ner BINGO-brickan
  2. Påminn alla om hur Unionens inkomstförsäkring fungerar och vad som är skillnad mellan inkomstförsäkring och a-kassa genom att visa de filmer som Unionen tagit fram, på till exempel ett medlemsmöte. Till exempel den här:
  3. Fortsätt ert engagerade arbete på arbetsplatsen. Det är ju tack vare att ni finns där som de anställdas företrädare, samverkar och förhandlar med arbetsgivaren, som medlemmarna får insyn och inflytande över hur verksamheten utvecklas just hos er. Dessutom kan ni påverka så att utvecklingen gå åt rätt håll och de dåliga tiderna undviks.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg