Kampanj om att förbereda lönesnacket med chefen

Sälj dig inte billigt. Det är huvudbudskapet i Unionens februarikampanj som handlar om att förbereda sig inför lönesamtalet och hur du som medlem får tjänster och förmåner som stöd. Till exempel en ny digital Lönesamtals-simulator på kampanjsidan lönesnack.se

3 saker du som förtroendevald kan göra på arbetsplatsen – scrolla vidare!

Prislapp med texten Sälj dig inte billigt

Unionens undersökningar visar att 3 av 4 tjänstemän har lönesamtal varje år, men nästan hälften förbereder mindre än 30 minuter och var fjärde person inte alls. Av dessa är 8 av 10 missnöjda efteråt.

Därför kampanjar Unionen under februari under parollen "Sälj dig inte billigt!". Navet för kampanjen är sidan lönesnack.se (på unionen.se/lonesnack) som innehåller:

• Tips och råd före och under lönesamtalet
  • Info om Unionens tjänster och verktyg som kan bidra, som lönerådgivning och  marknadslönestatistik, och inkomstförsäkring som skyddar den nya högre lönen
  • En helt ny digital funktion: Lönesamtals-simulatorn! Här kan du öva inför lönesamtalet genom att svara på vanliga repliker från chefen

Lönesamtals-simulatorn!

Träna inför lönesnacket med chefen! Få råd och tips utifrån resultatet.

Digital föreläsning och inspirerande klubb

Kampanjsidan innehåller också länk till en digital föreläsning, "Prata lön med chefen", med Unionens rådgivare Anna Hagman. Vad ska du tänka på före och under lönesamtalet? Finns det något som heter lönelagen?

Det finns också en länk till läsning om klubben på Strongpoint – Årets Jobbhjältar 2020 – som bildade klubb och direkt lyckades höja lönerna för kundtjänstpersonalen.

"Försök ha kul på lönesamtalet, tro på dig själv, och framför allt – förbered dig!"

Unionens rådgivare Anna bjuder på de bästa tipsen före och under lönesamtalet, på webbinariet "Prata lön med chefen".

Kampanjsidan marknadsförs så här:

• Reklamfilm på tv, play och YouTube där en osäker, oförberedd anställd misslyckas på lönesamtalet. Filmen ingår i Unionens reklamfilmskoncept ”Vad gör jag nu?” .
Media URL

• Annons med kille och prislappar Instagram-inlägg där vi får följa samma anställde inför, precis innan och direkt efter lönesamtalet. Det kanske hade varit bra att förbereda sig lite ändå?
  • Tidningsannonser i dagspress med budskapet ”Sälj dig inte billigt!” med symboliska reaprislappar.
  • Inlägg i sociala medier som marknadsför Lönesamtals-simulatorn, tipsartiklar, Unionens förmåner och annat innehåll på kampanjsidan.
  • Ljudspottar i samband med bland annat poddar.

Lyssna på spot:

3 saker du kan göra på arbetsplatsen!

Klubbar och ombud kan bidra till att synliggöra kampanjen och Unionen:

1. Ladda ner, skriv ut och sätt upp kampanjaffischen på arbetsplatsen så syns både Unionen och den aktuella kampanjen. Ladda ner kampanjaffisch
  2. Tipsa medlemmar och andra kollegor om kampanjsidan www.lönesnack.se och allt som finns där. Till exempel genom ett mejlutskick med länkar. Uppmuntra dem att ta del tips och råd, köra Lönesamtals-simulatorn, titta på föreläsningen "Snacka lön med chefen" till exempel. Bra sätt för alla att förbereda lönesamtalen på er arbetsplats!
  3. Fortsätt det viktiga fackliga arbetet på jobbet, med löner och alla andra frågor. Det är Unionens 27 000 förtroendevalda jobbhjältar som gör att vi syns och gör skillnad för medlemmarna varje dag. Fortsätt med era stordåd!

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg