Förbundsråd 2019

Förbundsråd är Unionens årsmöte. Varje år träffas 130 ombud vid ett förbundsråd för att behandla den årliga verksamheten och i år beslutades även om riktlinjerna för avtalsförhandlingarna.

Förbundsrådet 2019 är ett förbundsråd  med avtalsfrågor. Det innebär att förutom att vara ett ordinarie årsmöte är mötet en del i upptakten inför avtalsrörelsen 2020. Ett huvudsyfte med mötet är bland annat att landa i det grundläggande och viktiga inriktningsbeslut som i sin tur ska ligga till grund för de branschvisa krav vi kommer ställa i avtalsrörelsen.

På förbundsrådet väljs nya branschdelegationer. Det är förtroendevalda i Unionen som kommer vara förhandlingsdelegation när Unionen ska förhandla nya kollektivavtal inom delegationens områden.

Läs om inriktningsbeslutet för avtalsrörelsen 2020 som förbundsrådet fattade.

Logga in för underlag och beslut förbundsråd 2019

Unionens ordförande Martin Linder inleder förbundsrådet 2019

I sitt inledningstal vid förbundsrådet pratade förbundsordförande Martin Linder om att vi behöver samla vår fackliga styrka för att, igen, återuppfinna oss själva. Se hela inledningsanförandet nedan. En textad version kommer att ersätta denna inom kort.

Avslutningsanförande

Så här kan du påverka

Motionera till förbundsråd

Till förbundsråd kan du som medlem skicka in motioner. Den 17 april 2019 var sista dag för att skicka in din motion för förbundsrådet 2019.

Nominera till förbundsråd

Förbundsrådet 2019 är ett avtalsförbundsråd och här väljs nya branschdelegationer. Den 10 mars 2019 var sista dag för att nominera.

Läs mer om hur du kan påverka Unionen