Lönestatistik 2016

Här hittar du som jobbar inom industrin och byggsidan samt vissa delar av tjänstesektorn Unionens egen insamlade lönestatistik. Välj den fil som motsvarar det verksamhetsområde du jobbar inom. Titta även på vår lathund för aktuella marknadslöner. Du som jobbar i andra av Unionens branscher, till exempel IT, Telekom, Handel med mera, kan istället omfattas av statistik som är gemensam med arbetsgivarna. Kontakta din klubb eller Unionen, så får du hjälp med den.

Om du söker vår lathund för marknadslöner klickar du här.

Lönestatistiken

Syftet med statistiken är att informera om löneläget för olika typer av arbeten vid ett visst tillfälle. Den avgör inte vad som är "rätt" lön för en enskild person.

Dokumenten som kan laddas ner innehåller lönestatistik som bygger på Unionens egen insamling av löner och arbetsuppgifter och vår yrkesklassificering med hjälp av Arbetsgruppering för lönestatistik ( ALS-koder). Läs beskrivningarna av arbetsuppgifter för att hitta det som passar bäst för dig. I filerna beskrivs också sex olika svårighetsnivåer per område. Passa gärna på att rapportera in din lön, om du inte redan gjort det.

Nyckelord:

Ja Nej