Almega Tjänsteförbunden Lagring & distribution - stödmaterial

Underlag för dig som förtroendevald på avtalsområde Almega Tjänsteförbunden Lagring & distribution.

A-cirkulär: Avtal om etableringsjobb inom avtalsområdet Almega Tjänsteförbunden Lagring & distribution (A-23.76)

Etableringsjobb är en ny arbetsmarknadspolitisk modell där facket och arbetsgivare med kollektivavtal tar ett särskilt ansvar för att bryta utanförskapet för arbetstagare som står långt från arbetsmarknaden respektive för att underlätta nyanländas etablering. Detta A-cirkulär syftar till att ge vägledning när frågan om att träffa lokal överenskommelse om tillämpning av etableringsjobb på arbetsstället uppkommer.

Avtalet 2023-2025

A-cirkulär avtalsområde Almega Tjänsteförbunden Lagring & Distribution avtalet 2023 - 2025

Cirkuläret innehåller bland annat beskrivning av vad som uppnåtts i förhandlingen, bakgrund och syfte till förändringar.
”Lokalt arbete med löner” är ett stödmaterial som vänder sig till dig som är löneförhandlare i en klubb eller är arbetsplatsombud med mandat att förhandla löner. Materialet beskriver hur du som är förtroendevald kan arbeta med löner på arbetsplatsen.

Avtalsansvarig om avtalet 2023-2025

Här kan du ta del av en presentation av de ändringar och tillägg som finns i det nya avtalet på område Almega Tjänsteförbunden Lagring & Distribution avtalsperioden 1 maj 2023 - 30 april 2025.

Övriga cirkulär

A-cirkulär: Höjda åldrar i omställningsavtalet och i vissa pensions- och försäkringsavtal (A-23.55)

Den 26:e juni skrev PTK, LO och Svenskt Näringsliv under en överenskommelse om vissa förändringar i de kollektivavtalade pensions- och försäkringssystemen. I a-cirkuläret sammanfattas några förändringar i de kollektivavtalade pensions- och försäkringssystemen.

A-cirkulär: Nyheter i avtalen från 1 januari 2023 (A-23.06)

A-cirkuläret beskriver vissa ändringar i ITP-planen (tjänstepension), flexpension och allmänna anställningsvillkor med anledning av ändrad pensionsålder från 65 till 66 år.

A-cirkulär: Huvudavtalet mellan Svenskt Näringsliv och PTK har antagits på avtalsområde Almega Tjänsteförbunden Lagring och Distribution (A-22.92)

Trygghetsöverenskommelsen omfattar för Unionen både ett nytt huvudavtal och ny lagstiftning avseende bl.a. anställningsskyddslagen (LAS), lagen om omställningsstudiestöd och lagen om grundläggande omställnings- och kompetensstöd. Detta A-cirkulär beskriver översiktligt bestämmelserna i huvudavtalet.

A-Cirkulär: Höjt tak för sjukpenninggrundande inkomst (SGI)

Mer information om höjt tak för sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och därmed även anpassning av kollektivavtalen.

Avtalen på avtalsområde Almega Tjänsteförbunden Lagring & Distribution

Förhandling

För dig som är förtroendevald och har rätt att förhandla (förhandlingsmandat). När är det rätt att kalla till förhandling, vad ska du tänka på när du kallar eller blir kallad av arbetsgivaren och hur skriver du en förhandlingsframställan?

Praxis från Arbetsdomstolen

För dig som förtroendevald: Här lyfter vi fram och fördjupar oss i ett urval av olika ämnen, domar och rättsfall som kan vara relevanta att känna till i ditt uppdrag.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg