Svenska Teknik & Designföretagen

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Kollektivavtal för:
Konsult & Finans

Avtalsinformation

Avtalsnytt 2018 (PDF 358kb)
En kort sammanfattning av vad som gäller för det andra året i den treåriga avtalsperioden.
Avtalsnytt 2017 (PDF 95kb)
En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.
Information om höjt tak för sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och anpassning av kollektivavtalen fr.o.m. 1 juli 2018.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats inom Almega. Unionen och Almegas syn på lönebildning från partsgemensamma lönekonferenser hösten 2014.

Övriga gällande avtal

Utvecklingsavtalet (PDF 615kb)
Avtalet innehåller även skiljedomsregler för skiljenämnden i uppfinnar- och konkurrensklausulstvister
Beredskapsavtal (PDF 85kb)

Avtalsnytt 2018

Nu finns Avtalsnytt 2018 med vad som gäller för det andra året i den treåriga avtalsperioden på avtalsområdet publicerad här på sidan. Använd som stöd om du behöver ha koll vad som är avtalat inför nästa lönerevision . Om du har klubb på din arbetsplats kan det finnas lokala avtal och överenskommelser som kan påverka dina villkor.

Den 1 juli 2018 höjs taket för sjukpenningsgrundande inkomst enligt Socialförsäkringsbalken från 7,5 till 8 prisbasbelopp .

Mer information om ändringen kan du läsa i "Cirkulär om höjt tak för SGI".

Avtalsperioden 2017-2020

Avtalet gäller från 1 april 2017 till 31 mars 2020.

Löneavtalet är som tidigare ett så kallat processlöneavtal som tar fasta på att en lokal löneprocess ska genomföras. En viktig beståndsdel i processen är att lönesamtal ska hållas med varje medarbetare där den individuella prestationen ska diskuteras.

Om lokala parter inte blir överens i den lokala förhandlingen ska ett minsta löneökningsutrymme samt revisionsdatum för Unionens medlemmar vara: 2,0 procent 2017, 1,8 procent 2018 och 2,3 procent 2019.

Flexpension införs på avtalsområdet och avsättningen till flexpension blir 0,2 procent för 2017, 0,2 procent för 2018 och kommer utökas framöver.

Överenskommelse om flexpension i mål
Unionen, Sveriges Ingenjörer och Almega träffade den 22 februari 2017 överenskommelse om flexpension i tjänsteföretag och kom samtidigt överens om en rad andra avtalsändringar.

​​​De flesta ändringar trädde i kraft den 1 november 2017. Förhandlingarna ägde rum i en särskild avtalsförhandling, innan 2017 års ordinarie avtalsförhandlingar startade, där förbunden inom Almega gemensamt förhandlade med Unionen och Sveriges Ingenjörer. Därmed var en långvarig konfliktfråga om flexpension löst. Överenskommelsen och information om den kan du läsa eller ladda ner, se ovan.

Aktuella avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK
Avtalen om rätten till arbetstagares uppfinningar, avtal om användning av konkurrensklausuler och avtal om skiljedomsregler tecknades av PTK och Svenskt Näringsliv den 2 juli 2015. Avtalen har antagits att gälla på ditt avtalsområde från den 1 december 2015.

Om du behöver de tidigare gällande avtalstexterna för Uppfinnar- respektive Konkurrensklausulsavtalet, kontakta Unionens Rådgivning 0770-870 870.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen 2017-2020".
Nu finns även Unionens tolkningar av Tjänstemannaavtalet 2017-2020.

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

(Uppdaterat 2018-09-14)