Malmö Aviation - supplement Kabin inom Svenska Flygbranschen

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Lön

Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Övriga gällande avtal

Avtalet innehåller även skiljedomsregler för skiljenämnden i uppfinnar- och konkurrensklausulstvister
Kollektivavtal för:
Transport & Logistik

Nytt avtal för kabinanställda

Unionen och Svenska Flygbranschen har fredagen den 19 maj 2017 träffat ett nytt treårigt avtal för kabinpersonal anställda i Sverige.

Efter tre och en halv månads förhandlingar lyckades inte parterna komma överens om för Unionen viktiga avtalskrav, och Medlingsinstitutet kopplades in.

Unionen har nu beslutat att godta medlarnas slutgiltiga bud. Avtalet innebär en prolongering av branschavtal samt företagsbilagor med en höjning av löner och avsättning till flexpension i enlighet med nivåerna på övriga avtalsområden.

Mer detaljerad information om avtalet kommer i Avtalsnytt 2017 inom några dagar.

Avtalsperioden
Avtalet gäller från 1 april 2017 till 31 mars 2020.

Avtalet gäller för medlemmar anställda som kabinpersonal verksamma inom följande avtalsområde/företag: Amapola Flyg AB, Nova Airlines, TUIfly Nordic, Malmö Aviation, Thomas Cook, Norwegian Air Shuttle, SAS C/A, Primera Air, Svenska Flygbranschen - Lokalflyg, Global Employer Company och Arpi Aviation AS.

Flexpension
Tjänsteman kan ansöka om rätt till flexpension från och med den månad tjänstemannen fyller 62 år. Ansökan kan göras från och med den 1 april 2014. Mer info om flexpensionsförmånen hittar du på www.unionen.se/rad-och-stod/flexpension

Aktuella avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK
Avtalen om rätten till arbetstagares uppfinningar, avtal om användning av konkurrensklausuler och avtal om skiljedomsregler tecknades av PTK och Svenskt Näringsliv den 2 juli 2015. Avtalen har antagits att gälla på ditt avtalsområde från den 1 december 2015.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen" som inom kort kommer i ny utgåva.

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

(Uppdaterad 2017-05-19)

Nyckelord: