Arbetsgivarföreningen KFO - Ideella organisationer

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av vad som gäller för det andra året i den treåriga avtalsperioden.
En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.

Övriga gällande avtal

Kollektivavtal för:
Organisationer & Föreningar

Avtalsnytt 2018

Nu finns avtalsnytt 2018 med vad som gäller för det andra året i den treåriga avtalsperioden på avtalsområdet publicerad här på sidan. Använd som stöd om du behöver ha koll vad som är avtalat inför nästa lönerevision. Om du har klubb på din arbetsplats kan det finnas lokala avtal och överenskommelser som kan påverka dina villkor.

Avtalsperioden 2017-2020

Avtalet gäller från 1 maj 2017 till 30 april 2020.

Avtalet följer ”märket” inom industrin om ett totalvärde om 6,5 procent varav 0,5 procent avsätts till flexpension.

Löneavtalet har löneutrymme om 2,4 % 1 maj 2017, 2,0 % 1 maj 2018 och 1,6 % 1 maj 2019. Individgaranti (lägsta löneökning) på 200 kr/mån för 1 maj 2017, 180 kr/mån för 1 maj 2018 och 160 kr/mån för 1 maj 2019.

Flexpension
Flexpension införs på avtalsområdet och 2019 avsätts 0,5 procent i systemet för flexpension (deltidspension). Läs mer om flexpension på Unionens webbsida.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen 2017-2020".
Nu finns även Unionens tolkningar till avtalet i en ny utgåva.

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

(Uppdaterat 2018-03-21)

Nyckelord: