Vilket stöd kan man förvänta sig inför samtalet?
Vilket stöd kan man förvänta sig av organisationen i lägen där många liknande samtal kan komma under kort tid för att själv ha kraft och när bör man söka stöd? Som kom upp i podden så förväntas man ofta söka det själv vilket leder till att man ej gör det i de flesta fallen, vilket kan vara värt att lyfta mer.
Gunilla Krieg svarar:
I en stor organisation med egen HR-avdelning och anslutning till företagshälsovård kan mellanchefer förvänta sig stöd inför svåra samtal.
Men tänk på att samtalet är ännu svårare för en oförberedd medarbetare som oftast blir rädd eller känner sig hotad när arbetsgivarens representant kliver fram med misstanken att hen har problem med riskbruk av alkohol.
Många medarbetare har råkat ut för att mellanchefen tar med sig en HR-specialist till ett samtal om medarbetarens alkoholvanor och medarbetaren kan bli helt knäckt bara av att chefen och HR misstänker att hen dricker för mycket.
Stöd och handledning för att hålla svåra samtal bör man få genom sin chefsutbildning, men sedan är det oftast en fördel om mellanchefen klarar samtalet själv.
I små företag och organisationer finns sällan resurser, stöd eller ens en alkoholpolicy.
Risken är då att vissa chefer blir rädda att ta konflikten och hellre sopar alla problem under mattan - ibland ända tills den medarbetare som dricker för mycket blir långtidssjukskriven. Andra kanske går ut hårt mot medarbetare som har problem och försöker avsluta anställningen så fort som möjligt.
Inget av dessa förhållningssätt hjälper medarbetare att ta kontrollen över sitt drickande.
ALNA ger råd och stöd!
Men genom ALNA, en organisation som bildats av arbetsgivarorganisationer och fackförbund, har även små företag tillgång till bra hjälp och rådgivning när det gäller skadligt bruk och riskbruk.