1. Sälj in dig själv
Glöm stelt “business talk” och öva i stället på dina sociala förmågor. Folk köper av människor som de tycker om, som är positiva, som lyssnar och nyfiket ställer frågor. Att en kund har pratat om dig och aktivt rekommenderat dig vidare – det är där den stora konkurrensfördelen ligger. Det är svårt att kopiera för konkurrenterna.
2. Var inte blyg - visa på exempel
Bombardera med fördelaktiga fakta. Använd dig av exempel och statistik när du pratar med kunder. Om ditt företag är ett av de ledande på marknaden, framhäv det; prata om “nöjda Anna” från förra veckan och berätta om vad andra tycker om din produkt eller tjänst. Det är också smart att tala om hur många som använder din tjänst eller produkt. Ju fler bevis du kan hitta för att andra har valt dig och ditt företag, desto bättre!
3. Plugga, plugga, plugga
Säljgurun Mikael Arndt, som bland annat driver Businesspodden, menar att försäljning är rättvis. Den som övar, läser rätt böcker, får rätt nyhetsbrev, är på rätt sajter, sätter mål, skriver ner sina mål och har samma beteende som de bästa säljarna, den kommer också att bli mästare på att sälja. Så skapa rätt vanor och håll dig till dem.
4. Sätt tydliga mål
De bästa säljarna har valt att bli bäst, menar Mikael Arndt. Och det viktigaste för att lyckas är att 1) sätta mål och 2) skriva ner sina mål. Det händer nämligen något när du skriver ner dina mål – det lär bli 20 gånger större chans att du når dem. Om du dessutom berättar om dina mål för någon och ber honom/henne att sparka dig där bak då och då är det 80 gånger större chans att du lyckas nå målen, enligt Arndt.
5. Förklara värdet
Lyft andra värden än priset. Det är lätt att tro att priset var för högt när du förlorar en affär. Sanningen är att det oftast beror på att du inte har klarat av att förklara värdet för kunden. Därmed går chansen att bygga upp en affärsrelation förlorad. Ju fler värden du kan leva upp till, desto mindre betydelsefullt blir priset för kunden. Sikta på att addera fler värden efterhand.
6. Lyssna på klagomål
Gör som Bill Gates. Microsoft-grundaren Bill Gates menar att de missnöjda kunderna har varit hans viktigaste källa till kunskap. Microsoft fortsätter att reagera på feedback från kunder och förbättrar ständigt sina produkter, vilket är en strategi som har funkat riktigt bra med åren.
7. Ta hjälp av en affärscoach
Nyttja din medlemsförmån. Du behöver inte utarbeta en säljstrategi på egen hand. Som medlem i Unionen Egenföretagare får du kostnadsfri tillgång till våra certifierade affärscoacher, som med stor erfarenhet av egenföretagande och entreprenörskap, kan coacha dig i försäljning och agera bollplank i hur du kan ta ditt företag vidare.