Är du mellanchef och har en chef som inte är en bra förebild?
Alla chefer är inte exemplariska och det finns många olika slags ledarskap och chefer som kan uppfattas som mer eller mindre besvärliga för dig som arbetar som mellanchef.
Alla chefer är inte exemplariska och det finns många olika slags ledarskap och chefer som kan uppfattas som mer eller mindre besvärliga för dig som arbetar som mellanchef.
Dana Brownlee har skrivit boken Managing up där hon ger råd på hur du kan "hantera din chef så att både hen och du blir framgångsrika i arbetet.
Att leda uppåt handlar inte om att okritisk acceptera allt som din chef gör och vill att du ska göra. Det är inte att obstruera, flyga under radarn, eller att agera självsvåldigt utan att ta hänsyn till rådande policys eller verksamhetens villkor. Det är heller inte att ”gilla läget” och acceptera kränkningar eller maktmissbruk från din chefs sida.
Att ”leda uppåt” handlar om att du agerar på ett sätt som gör att du hjälper din chef till att bli mer effektiv. Du gör det genom att:
Här följer några exempel på några olika förekommande chefstyper, och vad du kan göra om du råkar ha en sådan chef:
Detta är chefen som tar över initiativet och dominerar på dina möten, vilket leder till att dina medarbetare tystnar eller blir passiva. Det är oftast inte av illvilja från chefens sida. ”Jag vill ju bara hjälpa till att snabba på arbetet. Det går ju lite långsamt här ibland, och då kan mina erfarenheter komma gruppen väl till pass.”
Det här är chefen som kan vara svår att tyda. Du vet inte riktigt vad som ska prioriteras. Ena dagen är det fokus på kunderna, dagen därpå är det istället kostnaderna, en vecka senare är det bristen på innovation eller personal. Precis när du tror att du förstått vad chefen vill ha, så ändras förutsättningarna. ”Vi lever i en ombytlig värld. Det gäller att snabbt agera på de signaler som vi får.”
Det här är chefen som vill ha allt, genast. Som inte gör några avgränsningar utan begär av dig att leverera mer och mer. Nya idéer, initiativ och förslag dumpas osorterat på dig. Det skapar en arbetssituation för dig och ditt team som är en salig blandning av viktigt och oviktigt. Risken ökar för överansträngning och utbrändhet.
Det här är chefen som själv behöver och vill ha kontroll in i minsta detalj. Ofta en ovana som bottnar i att hen tidigare i sin yrkeskarriär var en duktig medarbetare eller specialist. Nu känner hen sig osäker på om du verkligen klarar av jobbet, så hen håller dig i mycket korta tyglar, kräver omfattande och detaljerade rapporter av dig, och förväntar sig att du har full insikt och kunskap om varenda liten detalj som dina medarbetare arbetar med. Även sådant som du har delegerat till dina medarbetare.
För att bygga förtroende med en annan person behöver du anpassa ditt beteende så att du bjuder in till en relation som den andre personen känner sig trygg i. Det betyder inte att du ska slå knut på dig själv och spela en konstlad roll för att passa din chefs beteende, men du kan alltid göra mindre justeringar i ditt eget beteende för att åstadkomma ett önskat resultat i arbetet eller karriären. Att vara lite streetsmart. Genom att du är uppmärksam på hur du kan hjälpa din chef att lyckas, kommer du att få hens uppskattning och stärka ditt eget varumärke. Ju bättre relation du har med din chef, desto större förtroende kommer ni båda att känna för varandra. Och förtroende är den enskilt viktigaste byggklossen för ett effektivt och produktivt samarbete.
Du och din chef är det team som tillsammans gör det möjligt för era medarbetare att till fullo få utlopp för sina kunskaper, erfarenheter och innovationskraft.